På ett innovativt och hållbart sätt förvaltar Pater Noster ett svenskt kulturarv. De har omdefinierat begreppet lyxhotell och förvandlat en karg ö till ett attraktivt resmål som sätter Västsverige på den internationella kartan. De är en sann förebild och inspiration för andra företag.
Så löd motiveringen när Pater Noster, hotell- och restaurangverksamheten på den lilla, i övrigt obebodda ön Hamneskär på Västkusten, tog emot Stora Turismpriset 2022. Vd, och tillika en av fem grundare, Mirja Lilja Hagsjö, överraskades av utmärkelsen.
– Vi trodde absolut inte att vi skulle vinna, särskilt med tanke på tidigare stora vinnare som Vasaloppet, Göteborgs Stad, Liseberg och Dalhalla. När de läste upp motiveringen blev jag helt paff, men det känns helt fantastiskt, säger hon.
Ett stort erkännande
Pater Noster har sedan det lilla hotellet slog upp portarna 2020 redan hunnit tilldelas internationellt uppmärksammade utmärkelser som Europas bästa hotellkoncept, och världens bästa hotellkoncept av The Awards for Hospitality Experience and Design. Men Stora Turismpriset slår större, säger Mirja.
– Det är svårast att vinna närområdets och hemmamarknadens hjärta och bevisa att man gör något bra. Detta är större för att vi får ett erkännande för att vi tänker innovativt och skapar något utifrån de tillgångar som finns i närheten, på ön.
Unik närhet till gästerna
På den lilla ön Hamneskärs mitt sträcker sig den 32 meter höga, röda fyren Pater Noster (fader vår), “kungen av fyrar”, som byggdes 1868. Sedan Mirja och hennes kompanjoner tog över har hotellet varsamt renoverats med hänsyn till byggnadernas historia som den gamla fyrmästarbostaden. Hotellet består av endast nio rum med plats för 24 gäster. Den ständiga närheten till gästerna gör konceptet unikt, menar Mirja.
– Eftersom ön är så liten kan vi se och bekräfta våra gäster från den stund de går i land. Det ger oss också möjlighet att ha lärandet i fokus och bjuda på kunskap om fyren, öns historia och tången som växer i havet. Gästerna får ta del av hur det är att leva på öns premisser genom det personliga mötet med oss, det har tagit oss dit vi är idag, säger hon och tillägger:
– Sedan bidrar det till känslan på ön att hela detta projektet kom till av en gemensam kärlek till platsen i kombination med massor av idéer.
Vad innebär vinsten av Stora Turismpriset för affärerna tror du?
– Det påverkar i form av att det visar på ett erkännande och en trygghet för potentiella gäster, att de ser denna utmärkelse på vår hemsida.
Vinsten innebär 100 000 kronor att investera i verksamheten, vad ska ni göra med pengarna?
– Vi ska öka kunskapen ytterligare hos oss själva och våra medarbetare, till exempel om havet och tången. Genom att lyfta kunskapsnivån kan vi ta ytterligare ett steg och utveckla vårt erbjudande ännu mer.
Krävs hög beläggning
Under september och oktober hade Pater Noster mycket konferensgäster, men valde att stänga för säsongen den sista oktober på grund av den starka vinden som gjorde det svårt att transportera ut gäster till ön. I vissa fall öppnar man upp hotellet på särskild förfrågan, som idag när Mirja är på väg ut en sista gång innan ön stänger helt för i år.
Slutligen, vi har ett tufft ekonomiskt läge med höjda räntor och skenande elpriser. Vad får det för konsekvenser för Pater Noster?
– På grund av höjda el-, mat- och bränslekostnader har vi sett över de perioder som inte ger hög beläggningsgrad, och har valt att hålla stängt mellan januari och mars 2023. Hotellet kräver en hög beläggning, även koncentrerad periodisering på grund av frakter, personal och transporter. Det är en väldigt dyr verksamhet att driva där ute på ön.