Stockholm har sedan 2017 en ny strategi för hur man ska bli en starkare och bättre värdstad vid stora evenemang. Tre stora mästerskap – handbolls-VM för herrar 2023, Ishockey-VM för herrar 2025 och förhoppningsvis även Fotbolls-EM för damer 2025 (beslut fattas av UEFA i april 2023), har beslutats av stadens politiska ledning att paketeras i ett särskilt uppdrag med särskilt tilldelade resurser. Projektet är placerat hos Stockholm Business Region/Visit Stockholm.
– Det betyder att vi kan ta på oss ett större åtagande gentemot arrangören än tidigare vid stora evenemang, och det gör vi på flera sätt, säger Camilla Hagman, projektledare Visit Stockholm/kommunikations- och evenemangschef på idrottsförvaltningen.
Nytt kommunikationskoncept
Ett åtagande inom ramen för projektet är att visa upp evenemanget för stockholmarna och stadens besökare. Med en ambition att få ett bra och synligt välkomnande och gemensamt värdskap har ett nytt kommunikationskoncept skapats. ”Stockholm – City of handball supporters” ska stärka Stockholms värdskap under handbolls-VM tillsammans med näringslivet, idrotten samt stadens bolag och förvaltningar. Syftet är att konceptet ska användas över flera mästerskap för att både näringsliv och andra aktörer ska kunna nå besökare.
– Vi hoppas att många i Stockholm kan samlas kring något gemensamt som säger ”Välkomna hit – vi tror på evenemang”. Vi etablerar det nu inför handbolls-VM och kommer att bygga vidare på det inför nästa stora mästerskap.
Varför är det viktigt att vara en bra värdstad?
– För att vi tror att evenemang kan vara en samlande kraft för så många olika aktörer i Stockholm. Stadens satsning och evenemanget kan därmed vara ett verktyg för den egna affärsnyttan. Det är svårt att skapa en gemensam kraft om du inte har något synligt och inspirerande att samlas kring, säger Camilla Hagman.
Vad hoppas du på?
– Att vi får den fina synligheten mellan Stockholm – City of handball supporters och VM-arrangörens kommunikation/manér som vi planerar för. De kompletterar varandra och ger varandra mervärde. Och att alla inblandade och engagerade aktörer, inte minst näringslivet, känner inspiration och stolthet över att vara en del av värdskapet av evenemanget genom att använda sig av det nya kommunikationskonceptet.