Det är destinationsbolagen Visit Umeå, Visit Skellefteå och Gold of Lapland som tillsammans med Region Västerbotten Turism som har beviljats medel, bland annat för att hjälpa företagen i regionen att bättre stå rustade för att ta emot besökare från nya, utländska marknader.
– Det känns fantastiskt och välbehövligt. Vi har länge känt att det finns en potential som vi inte har haft resurser att jobba med annars, så detta är positivt för hela regionen, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.
Hon hoppas att man under det treåriga projektet ska kunna bidra till att höja kunskapsnivån på fler företag så att de kan bli ”exportmogna”.
– Projektet kommer att ge oss en stark kraft framåt och möjlighet att verkligen positionera destinationen internationellt med regionens unika natur- och kulturutbud, säger Gabriella Hed Vall.
Främst riktat mot internationella gäster
Platsvarumärket Västerbotten Sweden ska tillsammans med företagen i besöksnäringen identifiera attraktiva och ”hållbara upplevelser”. Tillsammans vill man skapa ett spännande utbud som främst riktas till internationella gäster.
– Vi tror att efterfrågan kommer att fortsätta öka på den typ av upplevelser som vår region kan erbjuda, både enkla och storslagna naturupplevelser men också kvalitativa urbana upplevelser i kompakt format.
Region Västerbotten Turism har under flera år arbetat med att bygga en stark gemenskap och samverkan mellan både företag och destinationer genom sitt hållbarhetsinitiativ Västerbotten Experience.
Vad betyder hållbara upplevelser?
– Hållbarhet är en självklarhet idag. Vi har tillsammans med företagen i besöksnäringen jobbat väldigt strukturerat med hållbarhet. Ett kriterium för de företag som ska vara med ska bland annat ha genomgått en hållbarhetsanalys, säger Gabriella Hed Vall.
30 miljoner kronor över tre år för detta projekt. Vad hoppas du på?
– Dels tror jag att genom att skapa nätverk i regionen så kommer företagen att hitta nya affärsmöjligheter, och samarbetsparter. Sedan vill vi att projektet ska vara kompetenshöjande och skapa affärsnytta på lång sikt.
Vilka marknader ska ni rikta er till främst?
– Främst tysktalande marknader, men även andra. Sedan ska vi förstås fortsätta att sätta Västerbotten på kartan i Sverige och Norden, säger Gabriella Hed Vall.
Visit Umeå är också en av de parter som ingår i turistprojektet Bottenkustvägen, som också har beviljats medel för att öka medvetenheten om kustleden över Kvarken och runt Bottenviken för både utländska besökare och lokalbefolkning. Målet med projektet är att identifiera och stärka destinationer längs rutten för att attrahera fler besökare.
Den beviljade finansieringen innebär ett samarbete mellan tre svenska och fyra finska organisationer under tre år med start i januari 2023.