Mister York startades mitt under pandemin 2020, med ambitionen att servera Kalmars bästa burgare. Gustav Larsson och Gustav Haglund var två vanliga killar, då 19 respektive 22 år, som älskade burgare och bestämde sig för att öppna en egen food truck. De renoverade en gammal truck och började experimentera för att få fram en riktigt god smashburgare. Efter det positiva mottagandet i hemstaden höjde burgarduon sina ambitioner och har bland annat kommit tvåa i Burgar-SM, blivit utsedda till Sveriges bästa burgarekedja av Burgerdudes – en av världens största recensenter av burgare – och hunnit öppna tio burgarställen i södra Sverige.
Premiumprodukt till rimligt pris
Nästa öppning sker i början av mars, i ett trafikerat handelsområde i Trelleborg, därefter står Kalmar Sveaplan på tur och man har även ansökt om bygglov i det trafiktäta området Stattena i Helsingborg. Valet av etableringsplats är ingen slump. Det är nämligen inte bara kvalitén på burgarna som är en viktig del av Mister Yorks succé. Valet av läge för nyetableringarna är en del av företagets strategi, berättar Gustav Larsson. Tanken är att erbjuda riktigt goda hantverksburgare i områden där de tycker att det saknas vällagad mat.
– Vi tar en högkvalitativ smashburgare som man vanligtvis endast hittar i citylägen på restauranger och gör den tillgänglig längs med vägarna och i handelsområden samt industriområden. Vårt koncept är en hybrid, där vi konkurrerar med befintliga fast food-jättar genom att erbjuda en premiumprodukt till ett rimligt pris och som dessutom går snabbt att få i handen, mycket snabbare än på en restaurang.
Vad gör Mister York till vinnare på platser där det redan finns många fast food-aktörer?
– De befintliga fast food-kedjorna som vi konkurrerar med på de platser vi etablerat oss på erbjuder i dagsläget färdigprodukter som värms upp på beställning, medan vi serverar burgare tillagade från grunden. Vi rullar nötfärsen själva, blandar alla såser på plats och varje medarbetare bidrar med sin passion till burgare i steget från råvara till färdig produkt, säger Gustav Larsson.
Mister York har också blivit kända för sitt innovativa sätt att bygga sina burgarställen. Genom att återbruka sjöfartscontainrar i stället för att bygga upp sina enheter från scratch, vill man bidra till ett mer hållbart samhälle. Samtidigt knyter Mister York an till sin ursprungshistoria rent visuellt, med en industriell street food-känsla.
Vad mer får Mister York att sticka ut i konkurrensen?
– Det som är unikt är att vi lägger fokus på kvalité och smak, även när vi nu växer som företag. Vårt mål är att erbjuda den produkt vi har levererat sedan dag ett på alla enheter, även framöver när vi växer. Vi är besatta av att optimera allt i våra burgare.
Hur ser ni på den ökande trenden med plantbaserat protein?
– Vi ser som många andra att den trenden ökar och vi har funderat på att introducera fler växtbaserade alternativ på menyn under våren. Vi har avvaktat med att skynda för snabbt, vi vill att våra växtbaserade alternativ ska vara minst lika goda som våra köttburgare. Lanseringen som kommer att släppas är Crispy No Chicken som är ett växtbaserat protein som smakar som kyckling. Vi har även svensk grillost på menyn som ett vegetariskt alternativ.