Annons

Utländska turister på väg tillbaka till Sverige

zoom Susanne Andersson, vd Visit Sweden.
Susanne Andersson, vd Visit Sweden.
NYHETER. I sommar har besöksbranschen ett mer gynnsamt läge än på länge när det gäller att locka turister till svenska besöksmål, framhåller Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Annons

I Visit Swedens sammanställning av nya besöksmål och upplevelser i Sverige under våren och sommaren 2023 märks bland annat vildmarksvägar, annorlunda boenden, gastronomiska weekends och jubileum. Sammanställningen är gjord i samarbete med Sveriges 21 regioner.

– Resande till våra svenska städer kommer fortsätta att öka, både av inhemska turister såväl som internationella. Intresset för Norrland ser ut att fortsätta hålla i sig och specifikt Västerbotten verkar vara hett ute i världen, säger Susanne Andersson, vd Visit Sweden.

Styrka i samverkan

Att paketera sin destination på ett attraktivt och tilltalande sätt med aktiviteter, boenden och måltidsupplevelser är något som kommer att fortsätta växa.

– Paketering är enklare att kommunicera och ta till sig för mottagaren och styrkan där ligger i samverkan, säger Susanne Andersson.

Intresset ökar internationellt

Internationella rese- och semesterrelaterade googlesökningar om Sverige har ökat. I de länder som Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål (inklusive Sverige), har antalet reserelaterade googlesökningar om Sverige ökat med 29 procent 2022 jämfört med 2019. Internationellt är ökningen 32 procent.

– Intresset för Sverige som resmål ökar generellt internationellt, även om mängden utländska turister totalt sett inte har återhämtat sig ännu. Men Nederländerna, Belgien och USA ligger på eller över 2019 års volymsiffror, säger Susanne Andersson.

Syns på den internationella arenan

I år firar Sverige 500-årsjubileet av att Gustav Vasa valdes till kung, Göteborg firar 400 år som stad, H. M. Konungen firar 50 år på tronen och en rad arkitektoniska mästerverk och institutioner kommer att uppmärksammas – som till exempel Kungliga Operan 250 år och Nordiska museet 150 år.

– Det här ger en ökad möjlighet för Sverige att synas på den internationella arenan. Konkurrensen är stenhård om världens turister, så det gäller att ta alla chanser för att synas på rätt sätt, i rätt sammanhang, säger Susanne Andersson.

Behåll svenska turister

Det rådande konjunkturläget och prisutvecklingen kommer med stor sannolikhet att fortsätta driva på Sverigesemestrandet för svenskarna, tror Susanne Andersson.

– Att semestra i Sverige kommer många svenskar att fortsätta med, så länge det upplevs prisvärt jämfört med andra resealternativ. Det är med andra ord ett utmärkt läge för svensk besöksnäring att bygga goda och långvariga relationer med svenska gäster och kunder genom god service, genom att möta förväntan och att leverera det som efterfrågas.

Gynnas av valutan

Samtidigt är valutaläget för svenska kronan mot andra valutor en jackpott för utländska turister, menar Susanne Andersson.

– Så för besöksnäringen gäller det nu att gasa på, berätta om detta och att ta hand om de turister som kommer, säger hon och tillägger:

– Besöksnäringen i Sverige är fantastisk. Det är en ”problemlösarnäring” som ständigt hittar möjligheter och utveckling för att möta gästernas och kundernas förväntningar.

Ambition och glöd i branschen

Hon ser att det finns en ambition och en glöd i branschen och hoppas att 2023 bär med sig möjligheter trots konjunktur och kostnader.

– Det är detta som är så fantastiskt med besöksnäringen – det finns ett sådant jävlar anamma och ett sådant engagemang, säger Susanne Andersson.