Christoffer Wallén är enhetschef för två av Compass Groups produktionskök, som bland annat levererar mat till Dalens sjukhus i Enskede, Löwenströmska sjukhuset i Upplands-Väsby, Sankt Görans sjukhus i Stockholm och till ett äldreboende i Gävle.
Varje dag tillreds drygt 5 000 portioner i de två produktionsköken – och det krävs noggrann planering för att få ihop alla beställningar.
– En beställare kan ha riktlinjer kring matallergier, en annan kund ska ha varm mat och en tredje ska bara ha kall, berättar Christoffer Wallén, för att nämna några exempel.
– På grund av att vi har så väldigt många olika uppdrag behöver våra kök fungera som små fabriker, där allt måste klaffa varje dag.
När pandemin slog till adderades ytterligare en utmaning. Då medarbetarna i produktionsköken levererade mat till sjukhus, fanns det en stor risk att kökspersonalen själva skulle bli sjuka.
– Vi behövde säkra upp med nya rutiner kring hygien och städning eftersom porslinet kommer i retur från sjukhusen och ska diskas av vår personal. Exempelvis desinficerade vi allt porslin när det kom tillbaka från våra kunder och tvättade alla handfat i köken tre gånger per dag.
En kamp mot klockan
När tiden för en rigorös städning och diskning adderades till den vanligtvis redan komplexa logistiken i köken, gjordes flera förändringar för att optimera produktionen. Exempelvis behövde man tänka ut smarta sätt att få ner tiden för matlagningen för att hinna med sin dagliga verksamhet.
Christoffer fokuserade också mycket på sitt ledarskap under pandemin och menar att en av hans viktigaste uppgifter var att hålla sitt team vid gott mod och han hyllar sina kollegor för deras insatser.
– Utmärkelsen jag har fått är resultatet av ett teamwork. Mina medarbetare är grymma!
Christoffer säger att pandemin har bidragit till många lärorika erfarenheter och att man blivit mycket mer medvetna om olika typer av kriser på hans arbetsplats.
– Vi har en krisplan och övar på olika tänkbara scenarion, till exempel hur vi ska lösa matlagningen om det blir ett längre elavbrott, om vi står utan vatten eller om vi skulle behöva evakuera. Vi har en samhällsviktig verksamhet och det är viktigt att vi kan styra om när det behövs.
Visitas motivering
Christer Wallén har ett naturligt driv, ett tydligt ledarskap och ett flexibelt arbetssätt. Utmaningen att under pandemin driva cateringkök i sjukhusmiljö mötte han med att genom nya rollfördelningar och tydlig kommunikation ställa om verksamheten, så att den fortsatt kunde fungera på ett effektivt sätt, trots restriktioner, riktlinjer och hög sjukfrånvaro. Detta utifrån grundtanken att teamet och medarbetarna, och deras engagemang och välmående, är grunden för en välmående verksamhet.
Förutom Christoffer Wallén utsågs även Jonathan Lindell, FNB-manager på Blique By Nobis Hotel och Julia Bradford, hotellchef på Hotel J Nacka Strand till Årets Pandemi-Fighters.