Syftet bakom samarbetet är att öka kunskapen om turismens värde för samhällsutvecklingen. Filmen ger både en översikt av vad turism och besöksnäring är och dess bidrag till samhället. Inte minst är det en näring som skapar attraktiva platser för boende, besökare, företag och investeringar och på det viset möjliggör ett levande Sverige.
– Vi ser ett behov av att sätta ett gemensamt språk och en plattform för vad näringen faktiskt bidrar till. Målgruppen är beslutsfattarna och i förlängningen handlar det om att skapa rätt förutsättningar för besöksnäringen och turismen, säger Linn Uggerud, projektledare på Svensk Turism som är näringslivets samlade röst i turismfrågor.
Ligger rätt i tiden
Filmen, som tagits fram i dialog med ett antal aktörer inom turism och besöksnäring, ska användas både av privata och offentliga aktörer på nationell, regional och kommunal nivå i dialogen med beslutsfattare, medarbetare och andra. Linn Uggerud säger att den kan liknas vid en “crash course” i besöksnäring och turism.
– Den ligger rätt i tiden med tanke på att vi nyligen haft politiska val och att det finns nya människor på beslutsfattande positioner. Jag ser verkligen behovet av den här filmen och tror att den kan bidra till att ytterligare öka kunskapen om de här frågorna, säger Linn Uggerud.
Ett viktigt verktyg
Hon får medhåll av Helena Bovin, ordförande för SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations) och marknadschef på Destination Uppsala. Hon menar att filmen kan hjälpa människor att lyfta blicken och verkligen se näringens värde i det större perspektivet.
– Det är viktigt att vi kan visa att turism handlar om mer utöver skatteintäkter och arbetstillfällen, att det är en nyckel till att skapa attraktiva platser och bidrar till att invånare och företag trivs och stannar kvar, samt att nya företag vill investera. Jag tror verkligen att underlaget som Svensk Turism och Tillväxtverket tagit fram blir ett viktigt verktyg i de dialoger våra medlemmar har på lokal nivå med politiker och beslutsfattare.