Sedan 8 mars har Burger Kings restaurang på Medborgarplatsen i Stockholm förvandlats till en grön oas där allt fokus ligger på det växtbaserade. På menyn ryms produkter som Plant-based Cheesy burger, Plant-based Royale, Plant-based nuggets, Plant-based Bac**King och Plant-based chili cheesy bites.
Mads Billkvam är Country Manager för Burger King Sverige.
– Syftet med initiativet är att uppmuntra fler att äta växtbaserat utan att göra avkall på den goda smaken – oavsett om de äter kött eller inte.
Så här i slutet av lanseringen kan vi konstatera att initiativet mötts av både ris och ros. Många har hyllat företagets framåtanda medan andra saknar köttet.
Finns det en risk att ni skrämmer bort delar av er nuvarande målgrupp?
– Det är inget vi har sett några tecken på än så länge. Den växtbaserade restaurangen lanserades för att skapa kännedom om våra nya växtbaserade produkter och för att ge våra gäster möjligheten att ”have it your way” – oavsett om de gillar kött eller inte.
Kommer detta upprepas på andra av era restauranger i landet?
– Planen är att endast erbjuda den växtbaserade restaurangen i Stockholm under en begränsad tid.
Kommer ni någonsin ha en permanent helt grön restaurang?
– Vi jobbar ständigt med att utveckla vårt sortiment, där vi följer marknadens önskemål och behov, och vem vet vad framtiden bjuder på. Vi har dock inga planer på att avveckla vårt huvudkoncept med flamegrillade hamburgare med 100 procent nötkött, säger Mads Billkvam.
Torsdag 6 april återinförs köttet på menyn på Medborgarplatsen igen.