Michael Schüller, vd på Svenska Möten, är övertygad om att tajmingen för att promota Sverige utomlands är helt rätt just nu.
– Sverige har så mycket att erbjuda vad det gäller möten och konferenser. Fantastiska mötesanläggningar, naturnära eller med centralt läge i städer, bra mat och dryck, stort utbud av aktiviteter, bra service med mera, säger han och tillägger:
– Inom möten och event är det också ett stort globalt fokus på hållbarhet nu och det är därför helt rätt tajming att lyfta Sverige som en av de mest hållbara destinationerna i världen. Våra utvalda mötesplatser ligger alla i framkant vad det gäller att arbeta med hållbarhet, vilket är attraktivt för såväl inhemska som utländska kunder. Sverige är, med tanke på kronans kurs, ett väldigt prisvärt alternativ för många – ett starkt argument för att agera nu.
Møde & Eventmessen i Köpenhamn
Den 22 mars medverkade Svenska Möten, tillsammans med en rad konferensanläggningar i Skåne, på den danska Møde & Eventmessen i Köpenhamn. Syftet var att träffa mässans besökare och ta tillfället att berätta om varför de ska testa att konferera i Sverige.
– Vi tycker det blev väldigt lyckat. Vi fick med oss flera direkta affärer hem och det har trillat in fler även efteråt. Det var också lite annorlunda, i Köpenhamn var vi på en marknad och arena där vi är ganska okända och Sverige som alternativ vad det gäller möten ligger inte högt i medvetandet, säger Michael Schüller.
Vad ville ni huvudsakligen förmedla till danskarna?
– Vår kommunikativa USP i ”Meet In Sweden” gentemot denna målgrupp var närheten till Köpenhamn. Att de inom en radie på 20 mil hittar ett flertal av våra fina mötesplatser, det är bara att åka över bron. Där har vi också ett samarbete med Öresundsbron som hade monter mitt emot oss. I vår monter kunde besökarna också träffa och prata med ett antal av våra anläggningar i Skåne.
Tror du att detta är något som fler aktörer inom den svenska besöksnäringen kommer satsa på?
– Det hoppas jag verkligen! Sverige har så mycket att erbjuda och att genom att locka hit konferenser, kongresser och events så följer ju ännu fler privatresenärer. Som deltagare vill man komma tillbaka med familjen och dela med sina av sina fina upplevelser.
Finns intresse hos andra?
– Jag vet att det redan nu är ett flertal aktörer som ser denna möjlighet och satsar på det. Bland annat är vi ett antal aktörer från besöksnäringen som tillsammans kommer ställa ut i en Sverigemonter på IMEX i Frankfurt i maj. Men det går att göra mer, så om våra politiker menar allvar med att besöksnäringen är en viktig basnäring så hoppas jag att vi framåt kommer att se ökade anslag för att marknadsföra Sverige som destination inom MICE, (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions)