Nyligen hyllades Stiftelsen Skansen av stockholmarna för ”bästa barnvänliga museum” och ”bästa varumärke”. När landets svenska konsumenter har sagt sitt rankas Skansen även som mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen i Sverige, enligt den årliga varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2023.
– Det är jätteroligt. Och ja, vi blev lite överraskade. Vi jobbar så mycket internt med hållbarhetsfrågorna för att verkligen bli bättre hela tiden. Och det känns helt fantastiskt att också våra gäster märker det, att det syns i parken, säger Yvonne Nordlind, Skansens marknads- och kommunikationschef.
En positiv knuff
– Vi har verkligen jobbat hårt. Det här gör att man får ännu mer lust att fortsätta och bli ännu bättre. En positiv knuff, säger hon.
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och mäter svenska konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är.
Vad är styrkan i ert hållbarhetsarbete?
– Skansen har hållbarhet i sitt dna, på något sätt, utifrån den verksamhet vi är med djur, natur och kultur. Samtidigt har det arbetet intensifierats mer och mer, och vi har sett vad vi kan göra. Vi vill vara en bra förebild för alla dem som kommer till parken. Det handlar om miljön förstås, men också de led kring de produkter vi köper och säljer. Det känns naturligt att det är så Skansen ska jobba, säger Yvonne Nordlind.
Skansen ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm och sedan en tid tillbaka arbetar flera av aktörerna i området tillsammans med hållbarhets- och miljöfrågor. Nyligen prisades det samarbetet när Djurgården utsågs till europeisk vinnare i klassen Business & Management vid Green Destinations Story Awards 2023.
– Vi har ett tajt samarbete med alla aktörer på Djurgården för att utveckla hållbarhetsarbetet. Det handlar om allt, från transporter till mat och inköp. Där är Skansen en central spelare.
Tolv fokusområden för ökad hållbarhet
Skansens hållbarhetsarbete utgår från en handlingsplan med tolv fokusområden, som har en direkt koppling till FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030. Varje fokusområde har delmål som berör alla delar av verksamheten och följs upp varje år.
Hur lyckas ni med ert hållbarhetsarbete?
– En nyckel är samarbeten. Det är helt nödvändigt skulle jag säga. Ställa krav på leverantörer och göra medvetna val. Sedan handlar det om utbildning och kompetenshöjning för alla medarbetare. Ju mer alla vet och kan, desto mer kan även den enskilde påverka och bidra.
I vad ligger den största utmaningen?
– Ska man jobba med en leverantörskedja är det väldigt svårt att veta hur det ser ut längst ut. Samtidigt är det en viktig del att påverka så att leverantörskedjorna håller hela vägen ut. Det är många som måste ta ansvar och där alla måste vara lika engagerade. Vår ambition är hög.
Ni har en del att fira, när ska ni göra det?
– Ja, självklart ska vi fira, det kommer vi nog att göra på nästa personalmöte. Det är många som är väldigt stolta över att vi fått den här utmärkelsen, säger Yvonne Nordlind.