Bandet Nestor har onekligen en speciell historia. Gruppen bildades redan 1989 av ett gäng tonåringar i Falköping men, som för många andra rockdrömmar, kom livet emellan och det var först 32 år senare som bandet bestämde sig för att ge det en ordentlig chans.
Och den här gången tog det fart.
Debutskivan “Kids in a ghost town” (2021) resulterade i både Grammisnominering och en spelning med barndomsidolerna Kiss – och nu har dessutom ESS Group gått in som delägare i bandet.
Fredrik Toreskog, Creative Director, berättar bakgrunden.
– När Nestor exploderade för ett och ett halvt år sedan imponerades vi av deras äkthet, hur de följer sina drömmar och deras starka känsla för detaljer i allt de gör. Så vi skrev till bandet, vars sångare Tobias Gustavsson är någon vi följt och känt till under lång tid. Vi som hotell- och upplevelsefamilj tänker mycket på innehåll och hur viktigt det är med musik och nöje. För oss kändes det väldigt naturligt att ha ett nytänkande band som Nestor nära oss, förklarar han.
Fredrik Toreskog återkommer till den ärliga och äkta berättelse som Nestor bär med sig och lyckas förmedla.
– Ovanpå det finns väldigt bra låtar och scenframträdanden som engagerar publiken, tillägger han.
Vad innebär det att ni går in som delägare, hur mycket kommer ni styra bandet?
– Bandet får göra vad de vill, det lägger vi oss inte i. När vi går in som delägare, oavsett vad det är för samarbete, handlar det om människor som är entreprenörer och har en stark drivkraft som vi tror på. Men vi kan lära av dem vad gäller storytelling samtidigt som vi på ESS Group har stor erfarenhet av att jobba med digitala frågor, varumärken, gäster och merchandise, något som vi tror de också kan kan dra nytta av. Vi vill göra nya saker som vi kan vara stolta över och då behöver vi ha människor omkring oss som inspirerar.
Är det en slump att det är ett hårdrocksband det handlar om?
– Många människor tycker om glammig hårdrock och deras publik är faktiskt ganska lik de gäster vi har. Det är också musik som vi själva blir glada av.
Bygger ”Big Stage” på Jacy’z
Senast Besöksliv pratade med Fredrik Toreskog var han helt ny i sin roll som Creative Director på ESS Group. Han sa då att anledningen till att kedjan satsar på rollen är bland annat en ambition att förändra synen på vad en hotellupplevelse kan vara och hur den ska kommuniceras. Och då är musiken en av flera viktiga beståndsdelar
– Vi är väldigt intresserade av musik och den delen av nöjesindustrin, inte minst vad gäller livemusik. På Steam Hotel har vi redan ett ordentligt konsertkalendarium och på Jacy’z bygger vi just nu en ny sorts scen som vi kallar för ”Big Stage” som ska bidra till ett helt nytt sätt att uppleva artister.
LÄS ÄVEN vår artikel om Jacy’z inför öppningen i november 2022.