Jessica Karlsson kommer närmast från NOFO Hotel & Wine Bar på Södermalm i Stockholm och har tidigare bland annat jobbat som säljchef på just Grand Hôtel. Det femstjärniga stora hotellet med den välbekanta fasaden har välkomnat gäster sedan 1874 och mycket har hänt sedan Jessica Karlsson sist jobbade i det anrika huset.
– Grand har alltid funnits med och legat mig varmt om hjärtat, på många sätt är det en dröm att få återvända så här tretton år senare men i en helt annan roll, säger hon.
Vilka är de största förändringarna sedan sist?
– Det är fantastiskt hur man ständigt utvecklar den här damen, Grand Hôtel Stockholm. Det var nästan så jag nöp mig i armen när jag gick runt och tittade på alla investeringar man gjort sedan sist och allt man ligger i framkant inom. Här är man innovativ och modig.
Fanns Nordic Spa & Fitness när du jobbade här förra omgången?
– Ja, det gjorde det faktiskt. Det och den nya Cadierbaren var nytt då, det var mycket som hände under de åren jag var här och det gladde mig att se att man fortsatt utveckla hotellet under hela tiden. Vilket är precis så det ska vara och vad som krävs.
Vilken roll har Grand Hôtel i Sveriges hotellutbud?
– Vi har ett stort ansvar, i och med att vi är ledande i Sverige inom lyxsegmentet och en
betydande spelare på den internationella marknaden. Vi har ett ansvar att ligga i framkant och aldrig nöja oss, vi ska leverera och vi ska fortsätta vara ett hotell i världsklass.
Finns det utmaningar för hotellet framåt?
– Det går ju inte att undvika, det finns ju en osäkerhet både i Sverige och i omvärlden och vi kan inte riktigt luta oss tillbaka på våra tidigare erfarenheter när vi tar beslut utan måste anpassa oss till läget. Det är vi inte ensamma om vare sig som hotell eller som bransch, vi måste vara flexibla och ha mer ”ifall att” i åtanke även vid strategiska beslut.
Jessica Karlsson, som också jobbat som vd och Congress Manager inom besöksnäringen började sin karriär i branschen som projektledare på Berns.
– Jag jobbade extra där och hjälpte bland annat till med blommor då jag råkade höra ett samtal mellan en projektledare och kund där och kände bara ”wow”. Det fick mig att se hela branschen på ett annat sätt. Innan dess hade jag jobbat lite på restaurang och bland annat stått i garderoben men projektledare var min första tjänst inom hotell.
Var det ett bra sätt att komma in?
– Ja, absolut. Jag har fått se så mycket och haft möjligheter att jobba med det mesta i branschen.
Har du tips på hur man får folk intresserade av att också söka sig till den?
– Att väcka nyfikenhet genom att stolt synas över många kanaler, plattformar och sammanhang.
Hur söker ni personal på Grand Hôtel Stockholm?
– Primärt digitalt där vi syns på alla relevanta kanaler. Vi har även återkommande fysiska rekryteringsdagar som kompletterar vårt HR-arbete