Järvzoo startades av Olle Larsson 1992 och redan då var idén att sprida kunskap om vildmarken och dess djurvärld. Men tanken var också att stärka Järvsö som besöksdestination med något mer än skidåkning.
31 år senare tar sonen Jens Larsson djurparkens ambition till nästa nivå. Den 10 maj lanserades det nya konceptet Vildriket. Järvzoo går från att vara en upplevelsedestination i form av en djurpark med nordiska djur till att även fungera som ett nationellt center för bevarande av hotade djurarter och en plattform för partnerskap. Målet är att fler ska få upp ögonen för att det både är bråttom och livsviktigt med en förändring. Men också för att uppmärksamma att en hållbar utveckling är en garant för framtidens näringsliv.
– Under Järvzoos första 30 år har vi varit en fenomenal djurpark, det vill vi fortsätta vara, säger Jens Larsson, vd på Vildriket.
Varför satsar ni på ett nytt koncept?
– Järvzoo har alltid velat bidra till en mer hållbar framtid på annorlunda sätt, säger Jens Larsson. Tankarna på att ta ett ännu större grepp om de här frågorna och verkligen försöka göra skillnad genom olika samarbeten har funnits under en längre tid. Jag har fått väldigt mycket erfarenhet från min tid som ordförande i Svenska Djurparksföreningen och från samarbeten med internationella djurparksorganisationer och vi har mycket expertis i parken. Det vill vi dela med oss av, både till besökare, skolor och näringslivet.
Vad kommer Vildriket att kunna erbjuda näringslivet?
– Näringslivet är mycket mer beroende av naturens resurser än vad många är medvetna om. Drygt halva den globala ekonomin är beroende av naturens tillgångar. Därför kommer ”business as usual” inte att fungera. Vi tror att kunskap är vägen mot framtidens hållbara affärslandskap. Vill vi erbjuda kunskapshöjande insatser om vikten av biologisk mångfald och ekologisk hållbarhet till företag. Om vi inte skyndar oss på för att bevara de resurser som naturen står för, kommer många företag inte att finnas till i framtiden, säger han och tillägger:
I dag räcker det inte längre med att bara sluta göra saker dåligt, vi måste också börja bygga upp saker som redan förstörts för att vi gjort saker fel, menar han
– Vi vill skapa engagemang kring de här frågorna och där är samarbeten väldigt viktiga. Vildriket ska fungera som plattform och forum för att driva samtalet framåt och bidra till att ännu fler företag inser vilken central roll biologisk mångfald spelar för att säkerställa både en lönsam affär, och en fortsatt god samhällsutveckling. Vi erbjuder kunskap, nätverk och konkreta projekt som är bra för både företagen och naturen. Och tillsammans formar vi framtidens affärslandskap, där även besöksnäringen är en stor del.
Vad har besöksnäringen själva för utmaningar när det kommer till hållbarhet?
– Besöksnäringen står såklart inför stora utmaningar. Vår bransch bygger mycket på resor och många gånger en stor konsumtion. Jag tycker vi har kommit långt när det gäller utvecklingen av hållbara destinationer i Sverige. I Järvsö har vi en lång tradition av att erbjuda ett miljövänligt och hållbart turistande och är den första svenska destinationen som blev certifierad som en hållbar destination enligt Global Sustainable Tourism Council (GSTC). Men det går att göra mer och som sagt, samarbeten och kunskapsdelning är vägen framåt. I slutet av augusti samlas stora delar av den internationella besöksnäringen här, under Järvsö Sustainable Tourist Summit. Vildriket är medarrangörer i sessionen som handlar om just biologisk mångfald och det nya globala ramverket.
Vad kommer besökarna märka för skillnad i djurparken framöver?
– Våra besökare kommer inte märka någon stor skillnad i själva parken. Vildriket ska fortsätta vara en världsunik djur- och naturupplevelse i Hälsingeskogarna, men nu vill vi inspirera ännu fler att göra medvetna val för att skydda naturen.