Annons

Ny lag ger hotellen kontroll över priserna

zoom Sofia Råsmar, näringspolitisk expert med EU-inriktning på Visita
Sofia Råsmar, näringspolitisk expert med EU-inriktning på Visita
NYHETER. Med nya EU-förordningen Digital Markets Act ska stora techjättar förhindras att hämma konkurrensen på de digitala marknaderna. Något som förhoppningsvis innebär att hotellen återfår kontrollen över sin egen prissättning.
Annons

När EU:s nya förordning Digital Markets Act (DMA) i huvudsak infördes den 2 maj i år innebar det också att unionens hittills mest genomgripande försök att reglera och förbättra de digitala marknaderna trädde i kraft. Syftet med förordningen är att skapa säkrare, mer öppna och rättvisa digitala marknader genom att bland annat förhindra de stora tech-plattformarnas möjlighet att agera på ett konkurrensbegränsande sätt.

– Lagen tar sikte på särskilt inflytelserika plattformar, så kallade grindvakter, som anses ha en betydande inverkan på EU:s  inre marknad, berättar Sofia Råsmar, näringspolitisk expert med EU-inriktning på Visita.

Prisregler hämmar konkurrensen

Vilka grindvakterna är, är inte bestämt ännu, men exempel på bolag som med stor sannolikhet kommer att omfattas av regelverket är Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta (facebook, Instagram och WhatsApp) och Microsoft. Men även plattformar som Booking.com väntas att omfattas, något som Sofia Råsmar säger att Visita ser positivt på. I och med det blir det nämligen inte tillåtet för bokningssajten att kräva så kallade snäva prisparitetsklausuler i avtalen med hotellen – enkelt uttryck får inte plattformen hindra hotellen från att erbjuda bättre priser i sina egna kanaler än de som erbjuds på plattformen.

– Den här nya lagstiftningen tangerar det problem vi ville åtgärda redan för ett antal år sedan, det vill säga att prisregler hämmar konkurrensen och leder till högre hotellpriser för gästerna, säger Sofia Råsmar.

Kan innebära lägre hotellpriser

Reglerna inom Digital Markets Act ligger i linje med vad Visita drev i den så kallade Booking-domen, när Patent- och marknadsöverdomstolen, utifrån de regler som gällde då, ansåg att det inte gick att visa att de snäva paritetsvillkoren hade som syfte att begränsa konkurrensen. Med det nya regelverket kan ett resultat bli att hotellgästerna erbjuds lägre priser. Dock dröjer det lite innan lagstiftningen får konkret effekt för Visitas medlemmar.

– Först måste grindvakterna utses, efter det har plattformen sex månader på sig, vilket innebär senast mars 2024, att följa DMA:s regler, säger Sofia Råsmar.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!