Biograf Draken vid Järntorget i Göteborg har varit navet för Göteborgs filmfestival i drygt 40 år och nu stärks områdets filmprofil ytterligare med Clarion Hotel Draken, som får en utpräglad kulturinriktning. Martin Wiholm är vd för hotellet.
Clarion Hotel Draken verkar få en helt unik position i stadens kulturliv, vad kommer hotellet få för roll i Göteborg och för gästerna?
– Vi ser oss som en kulturell förstärkare i Göteborg där vår vision lyder “Amplify Gothenburg Culture”. Det blir en mix av det breda folkliga och det smala nischade. Utöver tidigare lanserade samarbeten med Krall Entertainment och konceptet Draken Live, samt det senaste samarbetet med Göteborg Film Festival, har vi en levande scen i vår stora bar. Där kommer musiken komma från såväl etablerade som oupptäckta artister, säger han.
Berätta om vikten av samarbetet med filmfestivalen och hur filmens värld kommer prägla hotellet även när det inte är festival?
– Film har varit en stor del i framtagandet av hela konceptet kring Draken. Det återspeglas i allt från inredning, skyltar och namn på konferenslokaler. Målsättningen med Göteborg Film Festival och Clarion Hotel Drakens samarbete är att profilera platsen som Nordens filmkulturella centrum med Biograf Draken som hjärta.
Det händer mycket i hotellbranschen i Göteborg nu, Clarion The Pier, Liseberg Grand Curiosa Hotel och Jacy´s Hotel & Resort är bara några exempel på storsatsningar. Varför händer det nu?
– Allt det du nämner är tydliga bevis på att vi är en attraktiv stad som många ser en potential i och vill satsa på. Det är ett styrkebesked om något. Göteborg utvecklas och byggs ut i stor skala. Både bostäder, kontor och kommersiella fastigheter, däribland hotell. Utvecklingen kommer locka större kongresser och mer turism till Göteborg vilket kräver fler hotellrum i staden, säger Martin Wiholm.