Annons

När Greta Garbo möter Lady Gaga

zoom Niclas Makowsky är arkitekt på Koncept, som bland annat står bakom designen av Scandic Haymarket. Foto: Pressbild
Niclas Makowsky är arkitekt på Koncept, som bland annat står bakom designen av Scandic Haymarket. Foto: Pressbild
NYHETER. Besöksliv har pratat inspiration och rumstrender med Niclas Makowsky, arkitekten bakom några av Sveriges hotelldesignsuccéer.
Annons

Niclas Makowsky är arkitekt på Koncept och har bland annat jobbat med flera hotell inom Scandic Hotels. Med erfarenhet av att ta fram just koncept för hotell, retail, kontor och bostäder så är ambiancen något av det första han lägger märke till när han går in på ett hotell.

– Det ska kännas härligt och rätt. Belysningen, till viss del tillsammans med inredningen, skapar själva atmosfären. Det får inte vara ett jämnt ljus överallt utan det ska vara modulerat och noga uttänkt för att skapa känslan man är ute efter, säger han.

Berätta om ett typiskt möte med en hotellkund, vad utgår ni ifrån?

– Kunden har ju koll på målgruppen, på hur många restauranger och rum de ska ha, hur många frukostplatser som krävs och vilket food och beverage- erbjudande som gäller. Ibland även tydliga värdeord som kunden vill att vi tolkar in i miljöerna vi skapar.

Vilka trender har du märkt av den senaste tiden?

– Vi har jobbat både med unika stadshotell och tagit fram teman som fungerar på flera olika väghotell för Scandic Hotels. Då handlar det exempelvis mer om att göra koncept i olika färgställningar som man kan anpassa, både för gästrummen och för de publika ytorna. För dem försöker vi göra något mer unikt, kanske lyfta fram det lokala i form av design och material.

Vad ser du för trender gällande olika rumstyper?

– Gästrummen kan vara mindre idag och man satsar i stället på ytorna för umgänge, där får det gärna vara en vardagrumskänsla där man kan sitta och jobba under dagen och på kvällen fungerar samma yta som en lounge och tillhör baren. Dubbelfunktioner på det sättet är en bra lösning, det kostar ju att ha många olika outlets, exempelvis många barstationer. Då kan man slå ihop en barfunktion med receptionsområdet.

Greta Garbo som inspiration

Koncepts arbete med Haymarket by Scandic blev en stor designsnackis och fick mycket uppmärksamhet när hotellet öppnade vid Hötorget i Stockholm 2016. I varuhuset PUB:s gamla byggnad från 1920 uppfördes ett helt nytt hotell med just 20-talet som inspiration.

– Redan innan Scandic kom in i bilden hade vi kontakt med fastighetsägaren AxFast som också var byggherreombud, säger Niclas Makowsky.

När hotellkedjan var ombord startade Koncepts samarbete och planerna för vad som kom att bli ett nytt landmärke i Stockholm påbörjades. Namnet Haymarket anknyter till just Hötorget som hotellet ligger vid men interiören är inspirerad av fasaden, vars mönster återfinns i textilier och ljuskällor och av ett mycket berömt butiksbiträde som sålde hattar på PUB under sommaren 1920. Greta Garbo kom också att medverka i reklamfilmer för varuhuset.

– Vårt ledord för Haymarket by Scandic var ”Greta Garbo meets Lady Gaga” där Garbo står för art-deco och Gaga för det moderna, för kryddan. Med det som utgångspunkt skapade vi mönster och fick idéer. Tapeter, textilier och möbler har framtagits enkom för hotellet, vi återskapade ljuspelarna från varuhuset och använde oss av dess atrium.

Vad var speciellt viktigt för den här platsen?

– En viktig del av arkitekturen var att man inte skulle mötas av en reception när man kommer in från gatan, det kan verka avskräckande för de som bara vill titta in för att äta eller ta ett glas. Vi tog också trappräckena från ursprungliga PUB, ändrade färg på dem och gjorde till en stor del av hotellets interiör. Vi försöker alltid något i det lokala att bygga vidare på, säger Niclas Makowsky.