Kärleksbrev från Sverige till Finland i den finska dagstidningen Helsingin Sanomat, humoristisk annonsering på Tinder, digital utomhusreklam med flirtiga budskap och rörligt innehåll i sociala medier. Just nu undgår det nog inte många finländare att Stockholm gärna vill att de ska ta färjan över Östersjön för ett besök.
– Syftet är att tända gnistan på nytt. Vi har haft en lång och stark relation med Finland, men passionen har avtagit. Precis som i ett långt äktenskap kan man då behöva göra en ansträngning och visa upp nya sidor för att få en nytändning, säger Linda Sakket, projektledare på Visit Stockholm, och fortsätter:
– Många finländare har redan varit här och väljer då kanske hellre en annan stad som resmål. Men vi vill visa att Stockholm har utvecklats och har mycket nytt att erbjuda. Det finns också en klimataspekt i att upptäcka det som finns nära och inte resa så långt.
Ny plattform
För de finländare som blir nyfikna på vad Stockholm har att erbjuda har en ny plattform tagits fram för att guida till exempelvis nya områden, restauranger och oväntade äventyr. Tanken är att det ska vara en guide till en mer oväntad och spännande sida av Stockholm, bortom de traditionella upplevelserna.
Varaktig attitydförändring
Den omfattande kampanjen, som väntas nå miljontals finländare, pågår under sex veckor under maj och juni. Satsningen är en del av ett treårigt projekt med målet att få fler att ta färjan från Estland och Finland till Stockholm. Projektet, som pågår 2022-2024, finansieras av Stockholms Hamnar och leds av Visit Stockholm.
Bakgrunden är resandet med färja över Östersjön till Stockholm, framför allt från Finland, av förklarliga skäl minskade rejält under pandemin – de finska resenärerna minskade med hela 70 procent. Sedan dess har det inte återhämtat sig som förväntat även om det sakta går uppåt.
– Finland är Sveriges femte största handelspartner och målgrupp. Att få tillbaka de finska besökarna är otroligt viktigt för rederierna och hela Stockholms näringsliv. Vi hoppas att kampanjen väcker en gnista och den långsiktiga målsättningen är att få till en varaktig attitydförändring, så att de finska resenärerna som tar färjan över till Stockholm landar på nivåerna vi hade 2018-2019, säger Linda Sakket.