Annons

Het sommar för landets campingar

REPORTAGE. Sommaren ser ljus ut för svensk camping. Besöksliv har pratat med tre campingföretag som har anpassat utbudet för nya typer av gäster.
Annons

Som en hybrid mellan glamping, boutiquehotell och traditionell camping – så beskriver Helena Henriksson de stugor som Torsby Camping har förnyat och förfinat inför årets campingsäsong. Samtliga 20 har döpts och inretts efter ett eget tema; i utbudet finns exempelvis Skogsgläntan, Cyklisten, Pionen och Hyperit, en mineral som är vanlig i Torsbybygden.

– Vi ville bygga storytelling kring varje stuga och har därför valt inredning, färg och doft efter varje tema, säger Helena Henriksson som driver Torsby Camping tillsammans med sin familj.

– Jag har alltid jobbat här och brukar säga att jag har drivit camping sedan jag var tolv.

Mer personlig camping

De olika familjemedlemmarna har olika ansvarsområden och Helena är sedan några år ansvarig för restaurangen Fröknarna Fräs, som har blivit en reseanledning i sig. Hon har också varit drivande bakom omgörningen av stugorna.

– Vi vill sticka ut och vara mer personliga än kedjecampingarna. Vi vill att det ska märkas i allt från toapappret till timret som våra stugor är byggda av. Timret kommer från vår egen skog, från träd som min pappa har planterat.

Omgörningen av stugorna är också ett led i familjens beslut att fokusera på tre utvalda målgrupper. Allt började med att Helena Henriksson gick en kurs arrangerad av Visit Värmland under pandemin.

Nya campingmålgrupper

– Vi fick i uppgift att beskriva våra tre främsta kundgrupper, vilket var väldigt givande. Det har gjort det mycket enklare för oss att veta vad vi ska fokusera på. Varje gång vi funderar på att göra en ny investering ställer vi oss frågan: ”Gynnar det här någon av våra tre målgrupper?” Gör det inte det gör vi ingen investering. 

En av de tre fokusgrupper som hon landade i är 40- och 50-talister som reser med sina barnbarn.

– De har sålt sitt hus och köpt en husbil eller husvagn. De är aktiva och gillar att dricka gott vin, men allra mest att umgås med barnbarnen. För den här målgruppen gäller det att kunna erbjuda något för både mor- och farföräldrarna och barnbarnen.

En annan stor kundgrupp är kompisgänget eller släktträffen.

– De vill inte bo tillsammans, utan ha eget kök och badrum, men att deras barn enkelt ska kunna leka ihop. Någon kanske har tält, någon har husbil, någon vill bo i stuga och för den här typen av grupper är det till exempel viktigt att det finns stora grillplatser och bord med plats för många.

Den tredje målgruppen är medvetna européer.

– De kommer ofta från Tyskland, Holland eller Frankrike och är belästa och kräsna. De väljer oss för att vi är en liten familjecamping och vet namnet på kossan som serveras i restaurangen.

Udda gäster på camping

Vid sidan av dessa tre målgrupper har Helena Henriksson även noterat en annan, lite mer udda gästgrupp.

– Förra sommaren kom det många norska friluftskvinnor i Tesla. De är äventyrliga kvinnor som har fått barn och nu tycker att det är ett ganska lagom stort äventyr att bo i tält med sina barn.

– Jag tror att det hänger ihop med att camping har fått ny status. Under pandemin var det många som började vara mer utomhus och då var det många som vanligtvis bor på hotell som upptäckte camping. Och intresset verkar inte avta.

– Sommaren ser jättebra ut, säger Helena Henriksson. Jag tror att ekonomin kommer att få många svenskar att stanna hemma i år, dessutom kommer säkert fler européer när de upptäcker att Sverige har blivit ett realand. Vi har också ett bättre sommarklimat jämfört med många länder i Europa. Jag tror att européer som lockas av svalare väder kan bli en ny och snabbt växande turistgrupp.

Fler campande cyklister

Även Peter Angergård, vd på Åsa Camping & Havsbad söder om Kungsbacka, är positiv inför årets campingsäsong.

– Bokningsläget ser bra ut och jag har svårt att tro att vi inte ska slå 2022 års rekordsiffror. Tittar man historiskt är det fler som stannar i Sverige på semestern när kronan är svag. Sedan får vi också fler utländska turister.

När det gäller specifika gästgrupper har Åsa Camping & Havsbad fått betydligt fler cyklister sedan den nationella cykelleden Kattegattleden invigdes 2015.

– Vi har till och med skapat en egen del på campingplatsen specifikt för cykelturister. I fjol hade vi hundratals cyklister i veckan och vi tror på en fortsatt ökning av inte minst utländska cyklister i år. 

Ingen typisk campinggäst

Tofta camping på Gotland är ett annat populärt resmål för cykelintresserade turister.

– Sedan elcykeln kom har vi absolut sett en ökning av cyklister, säger Frida Hammarström, verksamhetschef på Tofta Camping.

I övrigt är gästerna väldigt blandade. Enligt Frida Hammarström finns det inte längre någon typisk campinggäst.

– Tidigare fanns det en bild av att det mest var par och pensionärer med hund som campade, men den bilden har suddats ut. I dag kan campinggästen vara precis vem som helst, vilket är otroligt roligt.

– Vi ser bland annat en stor ökning av barnfamiljer och unga par som tältar. De har ofta stora tält och mycket prylar och försöker skapa sin egen glamping.

Du kan även läsa ett större reportage om camping i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!