2019 öppnade fjälldestinationen Idre Himmelfjäll i norra Dalarna. Det innebar den största satsningen på en ny fjällanläggning på över 30 år i Sverige. Tidigare i år tillkännagavs att Mari Tara, tidigare vd för Grönklittsgruppen som driver skidanläggningar i Orsa och Tänndalen, blir ny vd. Besöksliv fick ett samtal med henne under första dagen på jobbet, den 15 augusti.
Grattis!
– Tack så mycket.
Vad är dina känslor inför uppdraget?
– Det är otroligt spännande och inspirerande att få förtroendet att leda Idre Himmelfjäll. Jag ser en enorm tillväxtpotential och här finns väldigt engagerade medarbetare. Tillsammans med styrelse och medarbetare ser jag fram emot att fortsätta utveckla bolagets framtida potential i samma entreprenörsanda. Våra grundstenar är familjen, tillgängligheten och naturen. Här har man stor respekt för naturen, områdets traditioner och våra grannar – alltså Idre som ort och dess historia. Man behöver ha allt det med sig för att ta sig vidare in i framtiden.
Vad är Idre Himmelfjälls USP enligt dig?
– Ett stort personligt engagemang från ägare, styrelse, tjänstemän, personal och stugägare. En fantastisk natur mitt i ett område med omgivande Natura 2000, naturvårdsområden. Det är något som skapar mervärden och som förpliktar vid fortsatt utveckling och utbyggnad.
Vad innebär er vision, ”Vision 2036”?
– Visionen handlar om en fortsatt långsiktigt hållbar utveckling mot visionen. En vision om över 15 000 bäddar, hotell, restauranger, butiker, kaféer, ett 50-tal nedfarter, toppstugor och verksamhet både sommartid och vintertid. Allt är paketerat med en tydlig respekt för naturen, djuren, människorna och den lokala kulturen. Det är en snäll anläggning där det värderas högt hur vi beter oss.
Vilka är de stora utmaningarna för en fjällanläggning i Sverige 2023?
– Vi ligger i en snösäker zon, men självklart är alla i branschen uppmärksamma på klimatförändringarna. Just nu är konjunkturen, och allt som kopplas till den i form av räntor och skenande kostnader, den största utmaningen.
Du var tidigare vd för Grönklittsgruppen, kan du berätta mer om din bakgrund?
– Jag är född i Tokyo men uppvuxen i Singapore och kom med mina föräldrar till Portland som tonåring. I USA utbildade jag mig till civilekonom och det var också där jag, som 18-åring, träffade min framtida make. Sedan var tanken att jag skulle till Stockholm under ett år men nu har det gått 30 år och jag är fortfarande kvar i Sverige. Jag har haft olika jobb, bland annat som finanschef på Coca Cola och egen företagare som managementkonsult. Huvuddelen av min bakgrund finns inom ekonomi och finansvärlden. Hos Grönklittsgruppen var jag först marknads- och försäljningschef och sedan vd från 2019.
Vad är det bästa med Dalarna?
– Ibland kan det vara enklare att svara på en sådan fråga när man precis flyttat hit och jag har varit här i 22 år nu. Men jag var i Italien förra veckan och när jag reste hem och kom in i Dalarna med bilen kände jag verkligen att jag kunde andas ut. Det är människorna, naturen, och att här finns en stark entreprenörsanda. Man är extremt stolt över landskapet som man också gärna vill visa upp på olika sätt.