– Det har krävt stora investeringar och det ska vi fortsätta med, säger vd Glenn André Viste Bøe.
Någon tur med vädret hade de inte. Men besökarna kom ändå. Framför allt var familjerna, till största delen svenska och danska, som tog sig till Skånes Djurpark under sommaren väldigt sugna på att övernatta. Hittills har i år mer än 6100 övernattningar bokats, vilket är 50 procent mer än förra året.
– Vi har jobbat hårt för att sätta parken på kartan sedan ägarbytet 2015 och det börjar verkligen ge resultat, säger Glenn André Viste Bøe.
Målgruppen är familjer med barn upp till 12 år. Andelen danska besökare har börjat öka igen efter pandemin och står nu för 33 procent av gästerna.
– Vi har tjänat på att den danska kronan är starkare och att de inte har lika hög inflation. I övrigt har vi mestadels svenska gäster, många från vår region.
Fåret Shaun på besök
Sommarens nyhet, Fåret Shaun-landet, har blivit en stor hit bland de yngsta besökarna. Fem specialbyggda vagnar fungerar som boenden och Shaun själv går runt i området och medverkar i en show.
– Fåret Shaun bor ju i England egentligen. Historien bakom detta är att han är på besök hos oss, han kramas med gästerna och får se svenska traditioner med djur.
Skånes Djurpark är inne på en stor tillväxtresa. Förra året investerades 14 miljoner kronor i parken och i år ligger den siffran på 9 miljoner kronor.
– Vi är på rätt väg. Vinsten vi skapade 2020 och 2021 har återinvesterats i parken och mer därtill. Vi har en långsiktig taktik och stor potential, som vi utvecklar stegvis, säger Glenn André Viste Bøe och fortsätter:
– 2014 hade vi 100 000 gäster. I dag har vi det dubbla. Men det intressanta är omsättningen, då var omsättningen 12 miljoner, förra året omsatte vi 56,5 miljoner. Och det beror på att vi har skapat så mycket mervärde för gästerna.
Glamping med djuren runt knuten
Det handlar framför allt om satsningarna på boende i parken. Skånes Djurpark erbjuder sedan 2018 övernattning i parken, där gäster kan sova i stora tipi-tält, tältstugor eller Fåret Shaun-vagnar. Vid övernattningarna får gästerna även vara med på djurmatning och andra aktiviteter när parken har stängt för dagen.
– Vi erbjuder 24 timmar i naturen och vår framgångsfaktor är just den här totala upplevelsen. Eftersom komforten är hög i våra boenden så är det heller inte ett så stort steg för den som är ovan att vara i naturen.
En ny trend är att gästerna bokar flera nätter och boenden för vänner eller hela släkten, kanske för att fira något speciellt eller bara ha en längre gemensam semester.
– Det ställer högre krav på oss och vi funderar över att skapa lokala samarbeten med exempelvis spa-hotell för att kunna erbjuda våra gäster något mer.
Ni är en stor arbetsgivare i området. Är det svårt för er att rekrytera?
– Nej, vi har inte de problemen alls. Vi har behov av 150 säsongsanställda och brukar få omkring 500 ansökningar, säger han och lägger till:
– Vi brukar säga att vi ska vara den bästa första arbetsplatsen. Så vi kräver ingen tidigare erfarenhet, bara engagemang. Vi jobbar mycket med utbildning och stöttning och att hitta rätt plats för var och en.
LÄS ÄVEN en tidigare intervju med vd:n för Skånes Djurpark