Götaplatsgruppen har under de senaste tio åren stadigt etablerat sig på Göteborgs matscen med restaurangerna Tavolo, TOSO, Bar Himmel, Mr. P, SK Mat & Människor och nyöppnade Vinbaren.
Med totalansvaret för restaurangverksamhet på World of Volvo – en varumärkessatsning signerad Volvo AB och Volvo Cars – står restaurangkoncernen nu inför sin största satsning någonsin. Upplevelsedestinationen öppnar i april 2024 och Götaplatsgruppen kommer att ansvara för servering av all mat och dryck på plats.
– Inom kort kommer vi att lansera samarbetet med World of Volvo, vilket leder till en rekryteringsrunda där vi kommer att söka många härliga personer inom kök och service, säger Kia Cohn Linde, som utsetts till marknadsansvarig för Götaplatsgruppen nu när verksamheten kraftigt skalas upp.
Nytt varumärkeskoncept
Ett varumärkeskoncept för de nya restaurangerna på World of Volvo har tagits fram med hjälp av Göteborgsreklambyrån Spöket, som framöver även kommer att hjälpa till med kommunikationen kring Götaplatsgruppens samtliga restauranger.
– Vi tror starkt på framtiden och i en tid som denna kan vi välja att satsa eller spara oss ur lågkonjunkturen. Götaplatsgruppen har valt att satsa genom att ytterligare utveckla befintliga restaurangkoncept och skapa nytt, där samarbetet med World of Volvo är en av gruppens största satsningar hittills, säger Kia Cohn Linde och fortsätter:
– Ju mer Götaplatsgruppen växer, utvecklas och exponeras, desto större skäl och behov finns av att kommunicera externt och internt på ett sätt som harmonierar både med företagskulturen och med varje restaurangs identitet.
Hur kommer Götaplatsgruppens närvaro i sociala medier skilja sig åt nu, jämfört med hur de olika restaurangerna tidigare har kommunicerat?
– Skillnaden nu mot förr är att vi genom samarbetet med Spöket i grunden har en strategisk inriktning för såväl Götaplatsgruppen som företag och för varje enskild restaurang. Som grädde på moset tillför Lukas på Spöket kreativa inlägg varje vecka för varje restaurang, där han genom en tät närvaro lär känna personalen, gästerna och känslan på krogen.
Vilken betydelse har den här typen av sammanhållen kommunikationssatsning för varumärket Götaplatsgruppen?
– Vi skiljer på kommunikationen för Götaplatsgruppen och respektive restaurang, även om all kommunikation ger ringar på vattnet i båda led. Rent strategiskt för samarbeten och rekrytering är varumärket Götaplatsgruppen superviktig att kommunicera på ett klokt sätt, men självklart görs det allra bäst genom att erbjuda unika gästupplevelser, vara en bra arbetsgivare samt pålitlig och nytänkande samarbetspartner, säger Kia Cohn Linde.