Stockholms år som gastronomisk huvudstad i Europa har inneburit en händelserik vår och en sommarsäsong med mer än 200 mat- och dryckesarrangemang. Nu skålas hösten in med en mängd olika satsningar varav den första, den 31 upplagan av Stockholm Beer & Whisky Festival, pågår fredag och lördag 8-9 september. Runt 60 utställare har bjudits in, varav en är Nya Carnegiebryggeriet där Magnus Björnstjerna jobbar som Brand Ambassador.
Vad innebär det för er att vara med på festivalen?
– Stockholm Beer & Whisky har framför allt en oerhörd historia och en respekt bundet till sig och var länge världens näst största och mest inflytelserika ölfestival. För oss på Nya Carnegiebryggeriet innebär festivalen att vi får möjlighet att visa upp oss för både stockholmare och andra som kanske inte hittat ut till oss än, trots att det bara är en fem minuters båtresa från bryggeriet i Hammarby Sjöstad och festivalen, säger han.
Förutom helgens öl och whiskyfestival, som för första gången blandar både mindre hantverksbryggerier med större producenter bjuder hösten även på ölmässan ”En öl för alla” som arrangeras av Spritmuseum, Oktoberfest både på Gärdet och på Gröna Lund, Moveats mat och ölvandring och Öl och spritmässan på Stockholm Waterfront.
I dag finns det över 400 bryggerier i Sverige, är svenskarna särskilt ölintresserade?
– Både och skulle jag säga. Svenskar har alltid suttit i förarsätet med att prova på nya saker, oavsett vad det handlar om. Jag skulle nog säga att intresset för ölfestivaler och events har börjat avta lite i takt med att fler reser mer, har lättare att finna nya spännande drycker, fler krogar och restauranger öppnas och så vidare. De naturliga platserna för att hitta något nytt har helt enkelt blivit fler och jag tror att det har avdramatiserat öl något, på ett bra sätt. Man vågar ta en öl i stället för vin, säger Magnus Björnstjerna.
Mat- och dryckesevents stärker staden
Andra medverkande producenter från Stockholmsområdet i helgen är Hop Notch från Vaxholm, Danderyds bryggeri, Gamla Enskede bryggeri, Ginlabbet från Tyresö och Stockholms bränneri. Charlotta Ranert är projektledare för Stockholm, European Capital of Gastronomy 2023.
– För oss är det viktigt att visa upp mångfalden då mat-, såväl som dryckesevenemang bygger en gastronomisk destination. Det är väldigt roligt att det satsas så mycket på ölevents i september och oktober, säger hon.
Äppelfest på Djurgården
I november bjuder Stockholm, European Capital of Gastronomy 2023 in branschen till eventet ”Taste of the Future”. Och redan i slutet av september ordnas det stor äppelfest på Djurgården med provsmakningar och kulinariska samarbeten med bland annat Rosendals trädgård, Spritmuseums restaurang, caféet Lusknäppen på Nordiska museet och Cafe Monika Ahlberg på Thielska Galleriet. Charlotta Ranert tipsar om att besöka hemsidan för att hänga med alla inspirerande evenemang.
– Stockholm bubblar av innovationskraft och spännande nyetableringar. Det satsas för fullt i framtida gastronomiska områden som Slussen och Slakthusområdet. Samtidigt är det tufft för många i branschen. Vi är glada och stolta över att kunna visa upp bredden av gastronomiska evenemang i Stockholm i det gastronomiska huvudstadsårets program, som fram tills nu innehållit över 200 events med fokus på mat och dryck. Det händer mycket mer än man tror och det har varit kul att intresset varit så stort från besökarna, säger hon.