Annons

Så ska gröna verktyg lyfta svensk turism

zoom Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden, vill motverka
Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden, vill motverka "greenhushing", en tendens där besöksföretag undviker att tala om sina hållbarhetsinsatser av rädsla för att bli beskyllda för "greenwashing". Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden
NYHETER. Visit Swedens nya verktygslåda ska förenkla för besöksföretag att kommunicera sina hållbara insatser.
Annons

Visit Swedens varumärkeslöfte ”Tillsammans mot ett medvetet resande” lanserades 2022 med syftet att ena besöksnäringen under en gemensam flagg för att positionera Sverige som ett medvetet och hållbart resmål.

Arbetet med att ta fram det nya varumärkeslöftet gjordes i samarbete med referensgrupper bestående av regionala turismorganisationer, destinationer och företag.

– Vi strävade efter att vara djärva och att skapa något med en koppling till Sverige som resmål och den tidsperiod vi lever i nu, säger Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.

Tips för att komma i gång

Det nya varumärkeslöftet har landat väl i branschen, säger Nils Persson. Men efter lanseringen blev det tydligt att det behövdes mer för att komma vidare. Visit Sweden har därför tagit fram en ”verktygslåda” – hjälpmedel för företag fyllt med kommunikationsstrategier och praktiska tips.

Nils Persson påpekar också en viktig aspekt: ”greenhushing”, en tendens där företag undviker att tala om sina hållbarhetsinsatser av rädsla för att bli beskyllda för ”greenwashing”.

– Men att inte kommunicera sina insatser alls kan vara lika skadligt. Med verktygslådan kan man få många konkreta tips för att komma i gång. Det är viktigt att vi alla drar åt samma håll, säger han och fortsätter:

– Jag hoppas över tid på ännu mer dialog och mer feedback så att vi kan hjälpa företagen att bli ännu bättre.

Växande intresse för hållbara val

När det gäller de yngre generationerna och deras syn på hållbart resande visar studier att medan det kanske inte är deras främsta prioritet, finns det ändå ett växande intresse för hållbara val.

Enligt Visit Sweden tar 44 procent av de globala resenärerna med Sverigeintresse redan idag miljöhänsyn när de ska resa. Nils Persson betonar att det är avgörande att upplysa resenärer, så att de kan bidra till en mer hållbar turism.

– Som resenär så handlar det bland annat om att ha respekt för resmålet man kommer till så att man inte sliter på miljön och resurserna. Medvetet resande innebär också respekt för lokalbefolkningen, oavsett om det är i Stockholm eller på landsbygden. Det kan minska polarisering.

Vad har ni för mål med varumärkeslöftet?

– Det är ett långsiktigt arbete, vi utgår från målet att Sverige ska ses som världens mest attraktiva destination. På Visit Sweden har vi de turistpolitiska målen att utgå ifrån men oavsett så vill vi hitta ett bra sätt att berätta om Sverige på, och en plattform för att bygga en konkurrenskraftig besöksnäring, oavsett kronkurs eller dominerande, tillfälliga mediebilder, säger Nils Persson och fortsätter:

– Vi ser att Sverige har ett stort förtroende när det gäller hållbarhet och det ska vi fortsätta att arbeta för.