Annons

AI – Besöksnäringens nya kollega?

zoom Bild: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick
Bild: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick
REPORTAGE. Nya maträtter, minskat svinn och effektivare annonsering – nu finns flera exempel på den artificiella intelligensens intåg i besöksnäringen.
Annons

Det är oklart hur mycket tid Viktor Hedin, restaurangchef för Brödernas i Uppsala, tidigare la på att försöka förutspå restaurangens framtida försäljning. Klart är i alla fall att prognoserna numera görs på ett par sekunder – och att de dessutom stämmer betydligt bättre.

– Tidigare förutspådde vi nästan alltid en högre försäljning, vilket ledde till onödigt höga lönekostnader, säger Viktor Hedin. Nu kan vi lita på de siffror vi får fram och därför göra bättre budgetar och scheman.

Testkanin för nya AI-funktioner

Den artificiella intelligens som ligger bakom de nya, blixtsnabba prognoserna, som baseras både på historisk försäljning och externa data som väder och helgdagar, ingår i det analys-, kassa- och personalsystem som restaurangen använder sig av. AI:n har också gjort det enklare och snabbare att beställa varor, samtidigt som den har minskat matsvinnet eftersom beställningsrekommendationerna kopplas ihop med den förväntade försäljningen. Viktor Hedin och hans kollegor på Brödernas i Uppsala var först i restaurangkedjan att testa det nya systemet hösten 2021. Numera används det på nästan alla restauranger i kedjan – samtidigt som Uppsalarestaurangen har fortsatt att fungera som en testkanin för nya AI-funktioner.

– Det är jätteroligt, säger Viktor Hedin. Just nu håller vi på att testa en AI-baserad schemaskapare som förväntas släppas längre fram i höst. Ett problem för många med oss är att vi har bra tryck ett par timmar vid lunch, men lugnt timmarna efter det och det ska bli spännande att se schemaplanerarens förslag på ett optimerat schema utifrån de arbetstidsregler som finns.
– Snart kommer AI:n även kunna ta hänsyn till bokningsläget, både hos oss och i hela regionen, och därmed bli ännu mer träffsäker. Utvecklingen går väldigt snabbt, så det kommer kanske redan i år.

AI tog fram burgaren

Sedan Brödernas började ta hjälp av AI har flera andra restaurangkedjor – som Hawaii Poké och Jureskogs – tagit efter och börjat använda AI på liknande sätt. Och fler lär det bli. AI har en stor potential att underlätta rutinmässiga och tidskrävande administrativa arbetsuppgifter, men den artificiella intelligensen kan också användas till mer kreativa uppgifter – som att skapa nya rätter. När hamburgerkedjan Bastard Burgers presenterade sin nya signaturburgare i augusti var det med hjälp av flera AI-baserade tjänster.

– Vi kämpade med en burgare ganska länge och fick inte riktigt till det, säger vd:n Simon Wanler. Då dök det upp som en kul idé att vi borde testa AI. Så vi började bolla med Chat GPT och insåg vilken kraft det finns i det.

Det fanns många parametrar att ta hänsyn till när den nya burgaren skulle tas fram, bland annat smaktrender, prisbild och kökskapacitet.

– Men den lyckades komma fram till en burgare som uppfyllde alla kriterier, som är enkel men riktigt god. Många pratar om AI, men här kan vi visa hur vi konkret arbetat med det. Det skulle inte förvåna mig om vi bollar även kommande burgare med AI.

Revolution inom marknadsföring

Det har länge talats om artificiell intelligens och dess potential i olika branscher och nu duggar exemplen från restaurangbranschen tätt. I USA har det bland annat rapporterats om ugnar som tillagar perfekt kött på två minuter med hjälp av AI-teknik och snabbmatsrestauranger som har börjat använda AI-baserade robotar. Den artificiella intelligensen används även på flera utbildningar inom besöksnäringen. Besöksliv har tidigare skrivit om hotellskolan EHL i Schweiz, där AI är en integrerad del av utbildningen, och Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, där AI används på flera sätt, inte minst för att analysera stora mängder data i forskningsprojekt.

En annan pionjär är Swedish Lapland Visitors Board, som företräder besöksnäringen i den nordligaste delen av Sverige, och som bland annat har utvecklat ett AI-baserat, automatiserat annonssystem som hjälper företagen att nå sina respektive målgrupper. Petter Norén, marknadsansvarig och affärsutvecklingschef på Swedish Lapland Visitors Board, beskriver AI som den största revolutionen inom marknadsföring i historien.

– AI är en oerhört stor tillgång när man jobbar med stora volymer. Det tar en AI en mikrosekund att hitta relevanta målgrupper för våra företag.

Budget och statistiska analyser

Swedish Lapland Visitors Board började använda sig av AI redan för sju år sedan. Sedan dess har bolaget testat flera olika AI-verktyg och börjat använda AI på flera sätt, bland annat för att göra statistiska analyser och kalkylera budgetar.

– Vi försöker hela tiden ligga i framkant och visa företagen vilka möjligheter som finns och hur de kan använda det för att öka lönsamheten. Det finns enorma fördelar med AI, inte minst för oss i glesbygden och för småföretagare som förväntas kunna allt. Det kan till exempel användas för att skapa hemsidor och innehåll till sociala medier. Eller dynamisk prissättning. Det kommer att bli lätt att använda sig av det även utan den programvara som krävs idag.
– Men användningen av AI måste baseras på affärsmässiga beslut och ha koppling till verksamheten, man ska inte använda det bara för att det verkar vara en cool teknik.

Petter Norén påpekar också att AI kan effektivisera arbetet på flera områden, men långtifrån alla.

– AI kommer att hjälpa företagen med den digitala omställningen, men den kan inte ersätta det mellanmänskliga som ett gott värdskap bygger på.

Du kan även läsa ett större reportage om AI i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!