Syftet med coaching-akademin är att utveckla talanger internt, att få nöjdare medarbetare som känner att de har en möjlighet att utvecklas i bolaget och öka delaktigheten hos personalen. Det underlättar också kompetensförsörjningen när man kan rekrytera inhouse. Det säger Robert Gynne, destinationsdirektör för Näsby Slott och Lejondals slott inom SMS, och initiativtagare till akademin.
Idén kommer ifrån att han själv under lång tid arbetat utomlands på internationella femstjärniga hotell där det är vanligt att arbeta med talangutveckling internt.
Nominerar kandidater
Coachning-akademin fungerar så att varje destinationsdirektör på SMS olika anläggningar får nominera en kandidat på sin anläggning som de anser har särskild potential att växa och som visat framfötterna.
– Och så har vi vissa kriterier, till exempel ska man ha arbetat en tid och man måste vara villig att satsa på sin karriär för att kunna ta till sig programmet ordentligt, säger Robert Gynne.
Identifiera behoven
När destinationsdirektörerna gjort sitt urval så gäller det för Robert Gynne att, tillsammans med HR-chefen, välja ut olika coacher som kan vara med och lyfta kandidaterna.
– Är det till exempel en hovmästare som vill bli restaurangchef så får vi se till att hitta den person som har kompetensen att lära ut de färdigheter som krävs för det. Då gäller det att identifiera behoven – är det ledarskap, personalfrågor eller dryckeskunskap som behöver utvecklas – vad vill personen ha hjälp med?
Trygghet i driften
De första kandidaterna har redan kört i gång.
– Första vändan var det väldigt många receptionister som ville bli receptionschefer. I fas 2, som vi rullar ut nu, kommer vi att fortsätta med restaurang och kök för att utveckla framtidens kökschefer, säger han och fortsätter:
– Det blir en trygghet i driften – att vi kan rekrytera internt och har byggt upp en bas av blivande chefer.
Potential att växa
Själv coachar Robert Gynne Josefin Thor som är intresserad av positionen som destinationsdirektör. I dag arbetar hon på huvudkontoret med onlineförsäljningen.
– Jag ville få en helhetsbild av hur det är att jobba i driften och se fler delar av företaget, säger hon och fortsätter:
– Vi har just satt i gång och jag har hittills hunnit vara med i bland annat budgetprocessen. Det är så roligt att få lära sig nya saker, få inspiration och en bredare förståelse för andras positioner. Jag utvecklas verkligen i företaget.
Att det finns potential att växa inom företaget är något som Josefin Thor framhåller som väldigt viktigt.
– Jag är glad att SMS tar initiativet att utveckla alla befintliga medarbetare inom alla avdelningar. De tar vara på erfarenheter och kompetenser, avslutar hon.