I kontrast till de senaste årens vegetariska restaurangtrend står köttet i rampljuset på Erth, en hybrid av fine dining, exklusiv deli- och köttbutik samt take-away.
– När jag sitter på en middag och får frågan ”vad jobbar du med?” och jag svarar ”köttimport”, då blir det ofta lite tyst kring bordet. Men alla har en åsikt när det kommer till kött, säger Marcus Josberg, vd och ägare av Globe Foods, familjeföretaget som ligger bakom Erth.
Köttälskande stamkunder
Delin och restaurangen öppnade i mars 2022 i Hötorgshallen i Stockholm och har sedan dess fått gott om stamkunder. Det är även det tydliga köttengagemanget som har fångats upp i namnet Erth – som står för ”Environment, Responsibility, Taste, Happiness”.
Denna programförklaring innebär att det som säljs i delin och serveras i restaurangen ska vara producerat på ett miljömässigt hållbart sätt, vilket ställer långtgående krav på uppfödare och producenter. Erth samarbetar därför bara med företag som har en tydlig Code of Conduct.
– Allt kött vi säljer kommer från gårdar vi själva har besökt. Vi arbetar med hela djuret och våra fantastiskt duktiga kockar tar tillvara på allt när de gör patéer och matlådor i vårt eget produktionskök bakom delin, säger Markus Josberg.
Tävlingskockar i köket
Kockarna han hänvisar till är Fredrik Rickardsson och Johan Fors som basar över produktionsköket och det rotisseri som är hjärtat i restaurangköket. Båda har tävlat i matlagning och har tidigare jobbat på bland annat Grand Hôtel, Operakällaren och Erik Lallerstedts restauranger.
Restaurangens ”goffamackor” är ett populärt alternativ under lunchen och köttprovning, ibland i kombination med vinprovning, har också lockat många till Erth. Det erbjuds även en ovanligt köttig variant av Afternoon Tea och för de vegetarianer som lite otippat hittar till restaurangen finns två gröna rätter på menyn.
”Kött-AW” onsdag till fredag
Onsdag till fredag mellan 16 och 18 erbjuder Erth speciellt utvalda delikatesser och tillhörande dryck till särskilt förmånliga priser. Och den 18 november firas ”Carne diem” – köttdagen – efter Hötorgshallens stängningstid med långbord, vita dukar och levande ljus.
– Det är roligt att vara i en saluhall. När jag är ute och reser söker jag mig själv ofta till saluhallar, där får man en tydlig känsla för matkulturen i ett land. Folk som rör sig här är engagerade och gillar mat, så man får mycket gratis, säger Marcus Josberg.
Och vilken är er allra största målgrupp?
– Ja, det är ju helt klart mest män som hittar hit.