Under våren inledde åtta Scandichotell ett samarbete med praktikplatsen.se. Målet är att erbjuda ungdomar en praktikupplevelse utöver det vanliga och att öppna deras ögon för hotellbranschens olika yrkesroller. Över 700 ungdomar i årskurs 8 och 9 ansökte om platserna och 70 av dem fick praktikplats. Kristian Sandahl, hotelldirektör på Scandic Rubinen har som mål att de ska bli bäst i branschen på prao.
– Handen på hjärtat har vi kanske inte alltid varit så bra på att ta hand om prao-elever, vilket jag tror många företag kan känna igen sig i. Men det här är personer som faktiskt ska ut i arbetslivet ganska snart och som vi behöver ta vara på. Det är en investering för att säkra kompetensen för framtiden, säger han.
Housekeeping – mer än att städa
För att ge ungdomarna en omfattande upplevelse skräddarsydde man ett koncept där de, i grupper om fyra, fick följa olika avdelningar på hotellen under 2–3-timmarspass. Det gav avdelningscheferna en unik möjlighet att visa upp sin verksamhet och skapa minnesvärda upplevelser för eleverna.
– Det blev en riktig energikick för alla inblandade, säger Kristian Sandahl och tar avdelningen housekeeping som exempel.
– Vi ville visa att housekeeping handlar om mycket mer än att bara städa ett rum. Prao-eleverna fick i uppdrag att ”VIP:a” ett rum. Uppdraget var att göra det för en mycket speciell person och de fick tillgång till vårt VIP-förråd och fick helt använda sin egen fantasi. Sedan när de gjort det så fick de ta hem det som de skapat, för den speciella personen var nämligen de själva, skrattar Kristian Sandahl.
Prao-eleverna fick introduktioner i allt från städ, kök, servis och reception till marknadsföring, teknik och säkerhet.
– Det är många av de här ungdomarna som har ett teknikintresse och som inte tänkt på vår bransch i första hand.
Bygger nätverk mellan stadsdelarna
En annan fördel med ”grupp-prao” är att den samlar elever från olika delar av staden och låter dem utöka sina nätverk, menar Kristian Sandahl.
– Praktiken görs i grupp, vilket gör det möjligt för blygare elever att delta och känna sig mer bekväma. Det är inte bara en utbildningsupplevelse; det är också ett tillfälle att skapa vänskapsband och bygga upp ett nätverk mellan stadsdelarna.
Nu har hotellen testat konceptet i två omgångar, i våras och i höstas, och meningen är att det ska vara ett återkommande inslag varje termin.
– Sedan är det upp till varje hotell om de vill köra fler tillfällen, säger Kristian Sandahl som fått mycket positiv respons på initiativet.
– Jag fick just ett mejl från en tjej som gjorde praktik i våras som nu söker extrajobb hos oss.
En investering för framtiden
Statusen för yrkesprogram tror han också kommer kunna stärkas på sikt när eleverna kommer hem till sina föräldrar och berättar hur mycket det finns att arbeta med inom hotell.
– Det här är en investering för framtiden och något vi är stolta över att driva. Vi hoppas kunna inspirera fler att göra liknande satsningar, avslutar Kristian Sandahl.