Annons

Succékonceptet Camping Bar har öppnat i Sverige

zoom Eddy Egizarian, ekonominchef på Noho international som idag äger större delen av Camping Bar. Foto: Pressbild
Eddy Egizarian, ekonominchef på Noho international som idag äger större delen av Camping Bar. Foto: Pressbild
NYHETER. Med en minigolfbar inomhus och placerat mitt i stan förvirrar Camping Bar vissa husbilsägare – men det norska konceptet har fått en flygande start i Malmö.
Annons

I slutet på augusti öppnade Sveriges, troligtvis, första camping inomhus. På Camping Bar i Malmö kan besökarna umgås med sina vänner i drop-in baren, spela minigolf och sjunga karaoke i en ”down to earth” campingmiljö, berättar Eddy Egizarian, ekonominchef på Noho international som idag äger större delen av företaget.

– Det handlade inte om när vi kunde öppna, utan mer hur fort vi kunde öppna i Sverige, säger Eddy Egizarian, som befinner sig i Danmark när Besöksliv kopplar upp sig för ett möte över skärmen.

Vad är historien bakom Camping Bar-konceptet?

– Camping Bar är ett etablerat koncept i Norge grundat av två unga norska entreprenörer. En av dem, Anders, är minigolf-champion i Europa och fick en idé att han ville starta upp minigolf året runt i en rolig miljö. Konceptet blev snabbt en succé och sedan starten 2016 i Oslo finns nu 7 Camping barer runtom i Norge.

Vad har ni fått för respons sedan öppningen här?

– Jättebra faktiskt, vi är väldigt nöjda med anläggningen. Vi hade räknat med en lugn start men från september och framåt ökar besökarantalet hela tiden och vi får fina recensioner. Företagsbokningar och teambuildning är en stor målgrupp som växer hela tiden.

Vad är det som gör Camping Bar till ett lyckat koncept?

– Det är verkligen ett socialt sammanhang. Och mat, dryck och spel är nog alltid ett populärt koncept. Många älskar camping och vi har ett väldigt jordnära koncept där banorna är analoga. Camping Bar har också en rolig, avslappnad och lekfull campingmiljö som dessutom är helt myggfri! Vi brukar säga ”our place but your party”.

Berätta om namnet, kan det även förvirra besökare?

– Många förknippar camping med minigolf, så är det, och det är därifrån namnet kommer. Och ja!, det ringer faktiskt besökare då och då som är arga för att de inte hittar någon parkering för sin husbil. Vi kan också få kommentarer och dåliga reviews i sociala medier om just det. När vi får sådana kommentarer så repostar vi alltid det på vår Instagram, det är rätt kul!

När klev Noho in i företaget?

– Vi köpte större delar av Camping Bar 2019 och har sedan dess kunnat skynda på etableringsprocessen. Vi såg att det var ett bra koncept som norrmännen verkligen uppskattade och bestämde oss för att satsa. Trots pandemi och en begränsad budget startade vi upp Camping Bar i Danmark 2020, vi har idag tre campingar där och en till på gång under nästa år.

­­Sommaren är kanske inte en jättebra tid för aktiviteter inomhus, men ni valde ändå att öppna i Malmö just då?

– Ja, det kan faktiskt vara bättre att få en lugn start, så att man får alla processer i rullning och är helt redo för högsäsongen när den drar igång.

Kan det bli en utmaning att ni har lågsäsong under de varmare månaderna?

– Jag tror inte det. Vi har tagit fram ett mobilt koncept med banor där vi kan besöka festivaler och möta gästerna där de är. Det blev riktigt lyckat i Malmö i somras, besökarna fick upp ögonen för vårt koncept och lärde känna varumärket, säger han och förklarar:

– Vi vill utnyttja lågsäsongen på ett smart sätt. Vi behöver nödvändigtvis inte tjäna pengar på det utan ser det mer som bra marknadsföring. Viktigt att inte alltid jaga pengar utan se det i ett större perspektiv.

Kommer fler städer i Sverige få möjligheten att ”campa” inomhus?

– Ja, det hoppas jag! Vi jobbar hårt nu på den svenska marknaden och jag tror att vi kommer öppna två nya anläggningar redan under nästa år, säger Eddy Egizarian.