Annons

Espresso House vill bidra till viktiga samtal

zoom Espresso House samarbetar med barnrättsorganisationen Maskrosbarn Stina Möller Foto: Espresso House
Espresso House samarbetar med barnrättsorganisationen Maskrosbarn Stina Möller Foto: Espresso House
NYHETER. ”Vi vill göra det vi kan för att sänka trösklarna för människor att ta kontakt med varandra och minska ensamheten i samhället”, säger Stina Möller, landschef för Espresso House Sverige.
Annons

Espresso House går tillsammans med barnrättsorganisationen Maskrosbarn ut med det gemensamma initiativet CupTogether. Syftet är att uppmärksamma de 500 000 barn i Sverige som lever med en förälder som missbrukar, lider av psykisk sjukdom eller utsätter sina barn för våld.

För många av dessa barn och ungdomar kan särskilt tiden kring jul innebära en tid av ensamhet och ångest. Genom att beställa sitt kaffe i en speciell grön kopp på någon av kedjans caféer, är tanken att gästen ska signalera en öppenhet för en pratstund med andra gäster.

Stina Möller är landschef för Espresso House Sverige, som har haft ett pågående samarbete med Maskrosbarn sedan 2019.

– På Espresso House känner vi ett stort engagemang för unga människor. Vi anställer unga personer i våra kaféer och varje dag möter vi barn och unga som besöker oss på fritiden. En del sitter ensamma, stannar länge, gör sina läxor hos oss och går inte hem som sina kompisar, säger hon.

”Vi tror på kaffet som en social kraft”

Espresso House uppmanar nu fler företag att hitta sätt att bidra till minskad ensamhet hos barn och ungdomar, framför allt i juletid.

– Ensamhet och känslan av att stå utanför finns i många olika former i vårt samhälle och vi känner starkt för de barn som Maskrosbarn stöttar.

Vilka reaktioner har ni mött internt kring initiativet?

– Vi har fått mycket positiva reaktioner från våra medarbetare, som tycker det är ett jätteviktigt ämne och att det är viktigt att vi engagerar oss i frågan. Våra kollegor ute på kaféerna har omfamnat CupTogether och ser det som en fin möjlighet att göra det vi kan för att sänka trösklarna för människor att ta kontakt med varandra och minska ensamheten i samhället, säger Stina Möller.

Hon hoppas att initiativet med de gröna kopparna ska kunna bidra med ett konkret redskap för att minska ensamheten i samhället.

– Vi tror på kaffet som en social kraft som kan bygga broar mellan människor. Vår förhoppning är att CupTogether ska skapa nya vänskaper och påminna människor om vikten av att uppmärksamma varandra, säger Stina Möller.