Annons

High Chaparral lanserar ny garanti

zoom Foto: Unsplash / High Chaparral Mathias Bergendahl
Foto: Unsplash / High Chaparral Mathias Bergendahl
NYHETER. Nu inför den småländska vilda västern-parken High Chaparral ”regngaranti”, efter gästernas samstämmiga jubel över en spontan idé i somras.
Annons

Garantin går ut på att gäster som besöker dem dagar då det faller mer än 10 mm regn ska få gratis återbesök.

– Det är av omtanke om familjer som kanske har lagt tusentals kronor på att resa hit och som kanske bara gör en enda utflykt under semestern, säger vd Mathias Bergendahl.

Efter att blixten slog ner i parken i somras mejlade de till alla som besökt dem den aktuella dagen att de var välkomna tillbaka. Responsen de fick var överväldigande.

– Ja, alla kanske inte hade möjlighet att komma tillbaka, men på svaren vi fick insåg vi att även de som inte återvänder blir våra ambassadörer.

”Det var ett tufft år”

Sommaren blev regnig och samma möjlighet gavs gästerna vid ytterligare ett par tillfällen. Nu blir greppet formaliserat för att inte riskera att gästerna istället känner sig orättvist behandlade.

– Det får inte vara godtyckligt, så nu blir det enhetligt och vi har noga kontrollerat vad juridiska spörsmål och övervägt olika risker.

Vad kan det vara för risker?

– Till exempel vill vi inte att någon ska tänka att High Chaparral inte är ett bra besöksmål vid regn, för det är vi. Så inramningen är viktig.

Är ni först ut i besöksnäringen med detta?

– Det verkar så. Six Flags i USA och ett par brittiska parker har ”raincheck”, som faller ut när hälften av deras shower ställs in. Men vi ställer aldrig in något, så ett sådant upplägg skulle sakna värde för våra gäster. Istället åkte jag till Biltema och köpte en regnmätare.

Jobbar ni systematiskt för att ta vara på idéer på detta sätt?

– Vi träffar våra gäster hela tiden och är oerhört lyhörda. Framför allt genomför vi undersökningar regelbundet. Vi har mycket hög svarsfrekvens och vi läser varje rad. Så mycket av vår utveckling grundas på idéer från gäster. Vi letar aktivt efter möjligheter att vara modiga och först.

Vilket är ditt bästa innovationstips till andra företag?

– Tänk på att fråga! Varje år gör vi en undersökning som vi skickar till 20 000 mottagare. I år frågade vi besökare som inte varit hos oss i år varför de inte kom. Utifrån deras svar kan vi justera vår kommunikation.

Apropå besökare som valt bort er. Hur har det gått i år?

– Det var ett tufft år och vi budgeterade för det, men det blev lägre än vi trodde. Regnet blev stöten. Juni och juli gick enligt plan, men sen föll augusti. Min tolkning är att man klarar av regn under semestern, men när den är slut stannar man hemma vid dåligt väder.

Nu den 4 december öppnar bokningen för 2024. Hur kommer det att gå tror du?

– Vi vet inte och är spända på svaret! 2022 öppnade vi bokningen i april och 2023 i februari, och nu i december, så vi har ingen historik. Men de som vill boka specifika stugor kommer vara snabba.