Bastard Burgers hade tre mål när de startade: att göra den godaste burgaren, att vara en bra arbetsgivare och att försäkra sig om att människor känner stolthet över varumärket. Men även om de sedan starten 2016 gjort många betydelsefulla insatser har de inte varit lika framgångsrika när det gäller att kommunicera sitt arbete.
Det ska det bli ändring på nu.
Simon Wanler, vd, berättar att de i början av året i, samarbete med Klimato, lanserar en hållbarhetswebb där den som vill kan ladda ner rapporter och se hur företaget arbetar med hållbarhet.
– Vi kommer vara helt transparenta med vårt arbete, visa upp vad vi gör och till exempel hur mycket rött kött vi säljer. Det känns viktigt att kommunicera att vi verkligen är ett företag som brinner för de här frågorna. Allt man mäter kan förbättras och vi behöver till exempel se över hur vi kan minska på det röda köttet, säger han.
Innebär det att ni kommer satsa än mer på veganska produkter?
– Ja, det är en av de lägst hängande frukterna. Varje vegansk måltid vi säljer minskar vårt klimatutsläpp.
12 procent veganska produkter
Dessvärre har det skett en vikande trend för det veganska, konstaterar han. Från 2016 skedde en kraftig ökning för varje år men under pandemin började det backa och i lågkonjunkturen tycks det som om fler söker sig till det välbekanta. Frågor som klimat och djurhållning blir helt enkelt mindre viktiga när ekonomin är mer ansträngd.
Idag utgör de veganska produkterna ungefär 12 procent av Bastard Burgers försäljning. En låg siffra för ett företag som från 2017 beslutade sig för att den som väljer växtbaserat ska äta minst lika gott som andra och som jobbat hårt för att positionera sig inom det segmentet.
– Sedan är det en otrolig skillnad mellan en restaurang på Södermalm i Stockholm och en som är belägen i norra Sverige. Men den vikande trenden blir en motivation för oss att jobba ännu mer med det veganska. I ett större perspektiv vet vi också att det kommer gå åt det hållet.
Stiftelsen Månadspengen
Historiskt har fem kronor av varje såld kids meal gått oavkortat till BRIS, vilket under 2023 innebar 2 miljoner kronor. Skillnaden under 2024 blir att slanten istället går till nya stiftelsen Månadspengen. Samarbetet med BRIS fortsätter men nu ska pengarna även gå till andra organisationer med fokus på barn och unga.
– Det är ett beslut vi tagit i samråd med BRIS och som handlar om att vi vill göra insatser även på annat håll. Vi har tidigare bland annat arbetat med SOS Barnbyar i Ukraina. Att sponsra herrarnas hockey och ha vår logga på rinken ger oss ingen stolthet. Men det gjorde det däremot när vi byggde kök och matsal i en skola i Uganda, säger han.
Arbetet handlar också om ett starkt internt fokus inom social hållbarhet. Företaget ska vara jämställt och inkluderande vad gäller till exempel könsfördelning och löner.
– Vi är också stolta över hur många chefer vi har med utländsk bakgrund. Det är sådant vi vill lyfta nu när vi ska bli bättre på att kommunicera de här frågorna.
Tappet efter boomen
När Bastard Burgers började etablera sig runtom i landet var premiumburgaren fortfarande ett relativt nytt begrepp och konkurrensen var inte särskilt stor. Oftast var de den enda aktören i staden som erbjöd lite finare burgare. Men sedan kom den stora burgarboomen och flera nya kedjor expanderade i en rasande fart. 2023 kom slutligen bakslaget då marknaden – till slut – verkade mättad. Nu handlade tidningsrubriker om konkurser och rekonstruktioner istället för nyetableringar.
Hur har det gått för er?
– Det som hänt är en dålig kombination av kraftig överetablering och sviktande marknad. Det är tufft och vi är inte opåverkade men jag måste ändå säga att vi klarat oss väldigt bra. Dels gick vi in i de nya tiderna med god lönsamhet och klarar att tappa några procent och dels är vi ett starkt varumärke vad gäller premiumburgaren. Däremot hade vi mindre fokus på expansion under 2023 och kanske även under 2024, säger han.
LÄS ÄVEN om när Bastard Burgers tog hjälp av AI för att skapa en ny burgare