Omställning pågår på SkiStars anläggningar. Eldrivna pistmaskiner, eldrivna snöskotrar, automatiserade snöproduktionssystem för att minska energikonsumtionen, fördubblat antal laddstolpar på vägen mot destinationerna, solceller på taken med mera.
– Vi är långt ifrån klara, men vi har en tydlig plan och har gjort betydande framsteg, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar, när hon ger några exempel på vad fjällturismbolaget är i färd med att införa, eller redan infört, på sina olika skidanläggningar, fastigheter och hotell.
Påverkar kärnverksamheten
Fjällturismen under vintertid påverkas i högsta grad av ett förändrat klimat. I SkiStars egna klimatscenarier, där medeltemperaturen i bästa fall bara stiger med det globala målet på 1,5 grader, och i värsta fall med 3–4 grader, kommer fantastiska vintrar med mycket natursnö att bli alltmer sällsynta.
– Det här påverkar vår kärnverksamhet och frågan är väldigt viktig för oss, säger Fanny Sjödin.
Sedan 2015 har SkiStar minskat de egna direkta utsläppen med 86 procent och målet är att reducera sina totala utsläpp med 50 procent fram till 2030. Koncernens klimatmål är godkända av Science Based Targets, ett initiativ grundat av FN:s Global Compact och Världsnaturfonden.
– Nästa steg blir att i högre grad jobba med leverantörer och inköp och gästernas klimatavtryck när de reser hit, säger Fanny Sjödin.
Alla ska med på resan
Att arbeta med hur gästerna väljer att resa på sin fjällsemester är inget nytt, men det kan lyftas ännu mer, konstaterar hon. 86 procent av SkiStars gäster väljer att resa med bil till operatörens skidorter. Resorna står i sin tur för lite drygt hälften av de klimatpåverkande utsläpp som semesterresan blir orsak till.
Med nya sajten “Tillsammans för vita vintrar” visar Skistar omfattningen av fjällturismbolagets klimatavtryck, samtidigt som satsningen också ska hjälpa gästerna, samarbetspartners och leverantörer att göra bra val utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Det innebär allt från att företaget tillsammans med sina samarbetspartners tillgängliggör mobila laddningshubbar för elbilar längs med de vanligaste färdvägarna under högsäsong, till att utveckla möjligheterna att resa med tåg.
– Tanken är att vara transparent, att alla ska vara med på resan och att förmedla att det bara är tillsammans vi klarar av klimatfrågan. Det vi kan göra är att förmedla kärleken till skidåkning och att små förändringar i vardagen ger stora möjligheter att behålla den fantastiska skidåkningen vi har, säger Fanny Sjödin.
Vad har ni för budskap till myndigheter och samhällsplanerare för att svenska skidoperatörer lättare ska kunna minska sitt klimatavtryck?
– Det vi ser är att besöksnäringen, som vi representerar, sällan vägs in i infrastrukturfrågor. Det här är en fråga som vi driver tillsammans med Visita och vår branschorganisation SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation. Det är jätteviktigt att landsbygden, och inte bara centrala motorvägar, prioriteras om gästerna ska kunna resa med elbil, ta tåget eller om vi ska lyckas få eltransporter av varor till fjällen, säger Fanny Sjödin.