Mitt ute i det natursköna odlingslandskapet Skaraborg, strax utanför Skövde, ligger Knistad Herrgård. Här finns ett 80-tal hotellrum, konferensverksamhet, restaurang och möjligheter till bland annat golf och jakt. Som en del av Countryside Hotels, som ägs gemensamt av de anslutna medlemsanläggningarna, hoppas ägarna Dan Persson och Steffo Törnquist nå ut till fler besökare.
– Vi jobbar efter visionen ”countryside pleasure” – lantlig njutning, och har alltid trevliga weekend-erbjudanden. Vi vill synas mer mot de privata gästerna och tror att de som är intresserade av att åka på lantliga weekendresor kan få upp ögonen för oss genom Countryside Hotels, säger Dan Persson, vd och delägare i Knistad Herrgård och fortsätter:
– Vi har gått från att omsätta strax under 30 miljoner till att nu omsätta en bit över 60 miljoner på tio år. Men även om vi har växt mycket måste vi hela tiden skapa nya reseanledningar.
Weekend med jägarexamen
För att locka besökare erbjuder Knistad Herrgård en rad temapaket. Besöksliv har tidigare berättat om att det är ett hundvänligt hotell som anordnar helger med temat ”Hundar och lantlyx”. Runt hörnet finns den egna golfbanan och en golfweekend lockar många under säsong. Runt 200 personer väljer varje år weekendpaketet där man tar sin jägarexamen och det var så Dan Persson själv upptäckte Knistad Herrgård 2010. Tre år senare stod han som ägare.
– Jag blev kär i stället när jag tog min jägarexamen där. Det var mitt livs bästa helg och när jag fick möjlighet att köpa slog jag till.
I dag äger han Knistad Herrgård tillsammans med TV4-profilen Steffo Törnquist, som blev delägare några år senare. Även Steffo tog sin jägarexamen genom weekendpaketet och efter det började de jaga tillsammans.
– Vårt partnerskap grundar sig i att vi har gemensamma intressen och värderingar, och garvar åt samma saker. Det har blivit ett fint kompanjonskap och en fin vänskap. Steffo är hela Sverige njutningsapostel och det rimmar väldigt väl med inriktningen vi har på Knistad Herrgård.
Öppnar SPA 2025
Runt 50 procent av beläggningen utgörs av konferensgäster och under golfsäsongen maj till september står de golfande gästerna för ungefär 30 procent av affären. Temapaketen är ett sätt att attrahera gäster utöver det, men målet är att kunna jobba mer strömlinjeformat och då behövs ett tredje ben att stå på.
– Vi planerar att bygga ett SPA så att vi får golf, konferensverksamhet och SPA som våra tre starka reseanledningar. Planen är att sätta spaden i marken i år och att det står klart 2025.
Den pågående lågkonjunkturen har inte påverkat bokningsläget, som tvärtom ser väldigt bra ut enligt Dan Persson. Men privatkunderna är lite försiktigare med att spendera på plats, vilket gör att snittnotan vid middagarna gått ner.
– Och vi brottas med att kostnaderna för exempelvis el och råvaror har stigit. Men bokningarna är det fart på. Vi hade vårt näst bästa år genom tiderna förra året och ligger 30 procent över det när vi tittar på bokningsprognosen för 2024. En betydande del är de stora konferensbokningarna med 100 personer eller fler som vi har fått in, säger Dan Persson.