Sånga hotell & konferens, som ligger på natursköna Färingsö utanför Stockholm stängdes under pandemin. Vd Calle Glaumann anställdes i samma veva och hans första uppdrag blev att utreda om det överhuvudtaget var relevant för LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, som ägt anläggningen sedan 1940-talet, att äga ett hotell.
Det var det, och 2020 landade beslutet i att göra en omstart. I dag blomstrar verksamheten och 2023 nästan dubblades omsättningen jämfört med 2019.
– När vi bestämde oss för en omstart var vi tre anställda. Det var tydligt att den tidigare modellen inte var hållbar och det var dags att omvärdera. Under sportlovet 2021 påbörjade vi nybyggandet, berättar Calle Glaumann.
Nyrenoverade och uppdaterade
Alla 167 rum och hela huvudbyggnaden är nu nyrenoverade och uppdaterade.
– Anläggningen har nästan 300 bäddar och kan ta en enskild grupp på drygt 200 personer och runt 300–350 lunchgäster dagligen, säger Calle Glaumann.
Parallellt med byggandet gällde det att hitta personal och att bygga en fin företagskultur. Men rekryteringen var inte riktigt lika enkel att genomföra som de kanske trott.
– I backspegeln kan vi konstatera att vi var ganska naiva. Vi tänkte att det var pandemitider och alla är ju hemma så de borde vara sugna på att vara med på resan. Men det stämde inte alls, det var tufft.
Startat egen akademi
I dag bor omkring 75 procent av personalen på öarna runt Ekerö och lika många har mindre än två års erfarenhet av branschen.
– Men de har en fantastisk inställning och alla är och var villiga att utbilda sig internt.
För att lära ut de grundläggande principerna har Sånga startat en egen akademi som löper under två år och gäller för all personal.
– Vi har även satsat på individuell coachning, både för alla ledare och övrig personal, vilket jag tycker har varit försummat i vår bransch, säger Calle Glaumann.
Producerar eget dricksvatten
Sånga ägs av LRF, men drivs som ett fristående dotterbolag.
– Här har tidigare varit bland annat lantbruksskola, kursgård och senare hotellverksamhet. De var väldigt tidiga med hållbarhetstänket, och faktiskt världens första Svanenmärkta hotell, hållbarhet är något som fortsätter att genomsyra hela vår verksamhet, inte bara på personalsidan.
Flera åtgärder har genomförts under åren. Man producerar bland annat allt sitt vatten från Mälaren och har 35 närliggande hushåll som får sitt vatten från Sånga.
– Sedan renar vi det i vårt eget avloppsverk och lämnar tillbaka det vi lånat i motsvarande eller bättre skick än när vi fick det. Vi behandlar också merparten av vårt köksspill och matrester genom att varmkompostera det, som blir jord att använda på området. Större delen av det kött som vi köper kommer från granngårdarna och vi använder äpplen från våra 35 äppelträd till mustning och matlagning.
Egna bikupor
Sånga har även egna bikupor och kommer att konvertera delar av gräsytorna till pollineringsområden för att bidra ännu mer till den biologiska mångfalden.
Det finns en utmaning att vara självförsörjande på det gröna under säsongen, medger Calle Glaumann, men med en duktig kulinarisk ledare som dessutom är utbildad trädgårdsmästare finns goda förutsättningar.
– Vi jobbar mycket med att ha grönt i fokus med kolhydraterna som huvudperson snarare än proteinet, men vi vill erbjuda något för alla smaker.
Lantliga gruppaktiviteter
Att vara en naturlig plats för det gröna näringslivet omfattar också att erbjuda aktiviteter i olika former och just nu pågår renovering av en gammal experimentladugård som LRF använde tidigare.
– Det kommer att bli en plats för sköna och lantliga gruppaktiviteter och en möjlighet för stora grupper att laga mat över öppen eld med nära kontakt med råvarorna. Samtidigt kommer det finnas loungeytor kvar i denna magiska ladugårdsmiljö. Vi är i full produktion och har löst viktiga strukturella frågor och hoppas på att kunna smygstarta i sommar och ha en skarp lansering till hösten.
Bokningsläget ser bra ut för Sånga och än märker man inte av någon lågkonjunktur.
– På den korta tid som vi varit i gång så ser vi en stabil tillväxt. Mötes- och konferensdelen har en stabil tillväxt och ligger ungefär 25–30 procent högre jämfört med samma period föregående år. Vi har just börjat erbjuda weekendpaket så där har vi inga jämförelsesiffror. Men om vi jämför verksamheten med 2019 så omsattes 46 miljoner kr då och närmare 70 förra året. Den takten ska vi hålla, säger Calle Glaumann.