I mitten av mars slår gänget bakom restauranggruppen Lådan upp dörrarna till Tegellådan, en ny restaurang och bar med eget bryggeri i Gasverket i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.
Tegellådan ligger i ett historiskt tegelhus på över 650 kvadratmeter från förra sekelskiftet ritat av den legendariske arkitekten Ferdinand Boberg. Här kommer det att erbjudas streetfood och öl från fria kranar samt tre egenbryggda husöl: en lager, en session pale ale och en IPA.
Spännande med eget bryggeri! Hur har tankarna gått i planeringen av den satsningen?
– Det handlar dels om ett roligt kreativt steg där vi får gå från att bara sälja öl till att också göra egen, dels är det rent affärsmässigt ett kliv ner i vår egen värdekedja, säger Jon Widegren, grundare och tidigare ägare av Flippin’ Burgers samt numera ägare till Lådan.
Han konstaterar att Lådans affärsidé bygger på att stödja små bryggerier och att undvika exklusiva avtal med de större dryckesaktörerna. Men ägarna försöker nu navigera i ett läge där allt fler mindre bryggerier som Lådan är kunder hos öppnar egna restauranger, vilket i viss mån gör dem till konkurrenter.
– Det låter mer dramatiskt än vad det är, vi har fått massor av hjälp av många bryggerier som bara tycker det är kul att även vi vill försöka oss på det. Och omvänt, vi fortsätter med fria kranar och att värna om de mindre producenterna.
Hur kommer Tegellådan att skilja sig från de tidigare Lådornas inriktning i köket?
– Det kommer att bli en lite bredare meny med både lunch på vardagarna och brunch på helgerna, på ett sätt som vi inte riktigt gjort tidigare. Kvällsmenyn blir även den lite bredare och kommer variera mer efter säsongerna. Samtidigt är grunden fortsatt vagt amerikansk influerad comfort food, men på hållbara svenska råvaror.
Vilken är er främsta målgrupp?
– Jag har en gammal dammig magisterexamen i marknadsföring och har i teorin så klart en förståelse för målgruppstänk. Men vi har en uttalad vision att inte ha någon särskild målgrupp utan vill finnas för alla som vill komma och söker verkligen ingen särskild crowd, säger Jon Widegren.
Med det sagt tillägger han att gänget bakom Tegellådan hoppas kunna nå många olika, om än lite motvilligt utsedda, målgrupper.
– Givetvis alla som bor i området, det vore kul att få vara lite kvarterskrog. Barnfamiljen som kommer ut från Spårvägsmuséet en lördag eftermiddag, studenter från Berghs på andra sidan torget som bara vill ta en bärs en onsdag kväll, men så klart också folk som är ute och flanerar på helgen eller som tagit sig ut till Gasverket för att se vad som händer där.
Hur känns det att satsa stort i det rådande ekonomiska läget, känner ni någon oro på grund av det?
– Blandat skulle jag säga. Med Lådan på Luntmakargatan är vi tillbaka i stort sett där vi var innan pandemin och vi har inte märkt av någon egentlig konjunktureffekt så här långt.
Jon Widegren tror att Lådangruppen har hittat en position inom budgetsegmentet som kan stå emot den nuvarande konjunkturen relativt väl.
– Det märkte vi inte minst under julbordssäsongen, som inte är vår starka gren, då en hel del företag kom till oss som vi gissar gjorde något lite dyrare tidigare år.
Ökade omsättningen med 50 procent
Under våren 2023 förvärvade företaget en parkservering i Vasaparken och öppnade en beer garden, Parklådan, som höjde omsättningen med 50 procent jämfört med tidigare verksamhet.
– Så driftmässigt rullar det på bra. Med det är givetvis lite nervöst i rådande konjunkturläge och räntemiljö med en så pass stor satsning som Tegellådan ändå är för oss, och i ett nytt område där vi inte har full koll på efterfrågan, säger Jon Widegren och tillägger:
– Men det är å andra sidan det roliga med att driva företag, att få testa sina idéer och ta en risk ibland.