Viktoria Kleven kommer senast från tjänsten som operativ chef på eventbolaget goGotland. Innan dess var hon kommersiell chef för Elitfotboll Dam och hon har tidigare bland annat jobbat som marknadschef för Aftonbladet.
Grattis till nya jobbet – hur kommer det sig att du valde att gå in i besöksnäringen?
– Under de här tre åren som jag har bott på Gotland har jag känt att det är en bransch som jag vill in och jobba i, jag har träffat så många bra människor i besöksnäringen och den är en viktig del av Gotland på ett helt annat sätt än jag upplevt i Stockholm. Jag har dessutom träffat Strandgänget mycket, som äger både Solhem och Strand Hotel, och fått en väldigt fin bild av företaget. Det är väldigt familjärt och passar mig som person.
Du är relativt nyinflyttad, hur kommer det sig att du valde Gotland?
– Jag träffade kärleken för tre och ett halvt år sedan. I början pendlade jag fram och tillbaka, men under pandemin kunde jag arbeta hemifrån och då blev det att jag tillbringade mycket tid här. Jag blev helt enkelt kär i både min man och i ön och nu kan jag inte tänka mig att flytta härifrån.
Vad är det bästa med att bo på Gotland?
– Det är närheten till allt – naturen, kulturen och staden på en och samma gång. Visby är en småstad där det är nära till allt, men allt man kan behöva finns här. Och man prioriterar fritiden på ett annat sätt. Plötsligt har jag en vardag, jag är van att man arbetar på vardagarna och har fritid på helgen, men här prioriteras fritiden i arbetslivet också, det finns en balans. En kvart efter att man slutat jobba kan man vara ute i naturen, det är livskvalité och det gör någonting med en som människa.
Vad tar du med dig från din tidigare karriär in i detta jobb?
– Jag tar med mig ganska mycket av mixen, jag kommer från en väldigt kommersiell bakgrund, och gillar att göra affärer. Jag har jobbat i verksamheter som haft det tufft – mediabranschen och damfotbollen till exempel. Där måste man vara duktig på att prioritera sina resurser, precis som i besöksnäringen. Det är viktigt att våga satsa, men också se var man behöver bromsa. Galna idéer är roliga att jobba med, men man behöver kunna gå tillbaka till affären och se; blir det här lönsamt, vad klarar personalen av att balansera, vad måste vi ta bort om vi adderar och så vidare. Att utveckla med affären i fokus.
Vad är det första du kommer att göra nu?
– Det första jag gör just nu är att lära känna företaget, kulturen och människorna. Man måste börja där innan det är dags att komma med egna idéer. Det har gjorts arbete med varumärke och koncept så nu behöver jag lära känna allt det som finns, för att sedan titta på hur tar vi ska ta nästa steg, hur ska vi sätta det nya konceptet, vad kan vi ge för löften till våra gäster?
Berätta mer om nya konceptet?
– Vi har ju två hotell inom koncernen, Strand Hotel med fokus på stadslivet och Solhem Hotel som fokuserar mer på hela Gotland. Där kan vi prata med två olika målgrupper. Vi behöver utbilda oss i vilka smultronställen vi ska ge tips om, samarbeten med andra aktörer runtom på ön och olika reseanledningar. Om någon till exempel kommer till Gotland för att den vill fiska – vad ska det då finnas på hotellet?
Vad är roligast med besöksnäringen?
– Utan tvivel så är det människorna. Man kommer i kontakt med otroligt många olika människor, dels i personalen där det finns en bred palett av personer och funktioner och så kommer det nya gäster varje dag. Du vet aldrig vad som kommer att hända – vem kliver in genom dörren i dag och vad innebär det för oss som jobbar här? Det ska också bli oerhört roligt att arbeta tillsammans med hela besöksnäringen på Gotland.
Det lockar att få ta plats inom besöksnäringen på ön och få driva de gemensamma frågorna för Gotland med utgångspunkt ifrån Solhem, säger du i ett pressmeddelande. Vilka frågor tänker du på främst?
– En av målsättningarna är att få fram bilden av att Gotland lever året om. Många har fortfarande bilden av ett soligt Gotland under juli månad, men vi behöver fortsätta att bli bättre på att lyfta de andra årstiderna. Det är något som vi absolut kan göra på enskilda hotell, men också tillsammans inom besöksnäringen. En annan stor fråga är; hur ser vi till att människor kan ta sig hit smidigt? Sen är det hur vi kan samarbeta med och kring leverantörer, hur kan vi bli lokala och duktiga på det? Hur ska vi få tillbaka personalen in i branschen? Hur får vi fler att vilja komma och arbeta hos oss även när det inte är högsäsong? Hur får vi stora sällskap att välja Gotland som konferensmål? Ja, det finns helt enkelt en hel del att arbeta med, konstaterar Viktoria Kleven.
Så, som sista fråga då – vilket är ditt favorithotell förutom Solhem och Strand Hotel?
– Det är få saker som jag saknar på Gotland, men en sak är att vi inte har fjäll. Så att åka till Åregården för lite skidåkning är en favorit.