– Ja, det här är så roligt. Vi har vetat om att vi varit nominerade i två veckor och så fick vi reda på att vi vunnit på morgonen den femte. Så vi har firat rejält, säger hon och fortsätter:
– Det här är ett kvitto på att vi slagit in på rätt väg och det gör oss än mer övertygade om att vi tänkt rätt – att vända på kuttingen och inte alltid sätta den hitreste i fokus utan att i stället utgå från det lokala perspektivet.
Projektet ”Spela roll”
Visit Trelleborg fick priset för sin lokala turismstrategi som tar utgångspunkt i FN:s globala mål och för sin medverkan i hållbarhetsprojektet “Spela Roll” som drivs i samarbete med Visit Skåne, lokala företag och Kontiki Reisen, en schweizisk turoperatör specialiserad på Norden. Syftet med ”Spela Roll” är att testa och utveckla nya sätt att arbeta med hållbar plats- och produktutveckling.
– Vi har samma utmaning som många andra destinationer – att vi behöver förflytta fokus från huvudsäsongen, som hos oss är maj–september, till även andra delar av året. Där räcker det inte att bara säga – ”kom hit på våren och hösten också”. Upplevelsen är annorlunda då och då behöver även produktutbudet vara annorlunda, säger Maarja Edman.
Näringsidkarna i centrum
För att få till rätt erbjudanden har man satt näringsidkarna i centrum och låtit dem ta fram upplevelser och produkter som passar för säsongen.
– Vanligt är att det är vi som destination som sätter ihop paketen, men här har vi vänt på det. Näringsidkarna får i samverkan inom det egna nätverket komma med initiativ och idéer på var de ser bäst affärsmöjligheter.
Visit Trelleborg har arbetat med två tydliga teman, det ena är det historiska ursprunget med vikingarna i centrum och det andra är mat och dryck.
– Under lågsäsong har näringsidkaren mer tid och möjlighet att erbjuda produkter som kräver lite mer tid och omsorg och kan därmed ta bättre betalt, säger Maarja Edman och drar några exempel:
– Det kan handla om att besökare får vara involverade i att ta fram matprodukter tillsammans med näringsidkare, något som det inte riktigt finns tid till att genomföra under högsäsong. Att de i lugn och ro kan få prova på vikingalivet, också en aktivitet som vi inte hinner erbjuda fullt ut när vi har många turister på plats. De här olika produkterna är också något som vi kan använda i vår turismexport när vi gör pressresor eller arbetar med influencers.
Vill lyfta egna utbudet
När Maarja Edman får frågan om vad som är det bästa med Trelleborg nämner hon flera ingredienser.
– Det är känslan ”kom som du är”, att vi har ett fantastiskt utbud här med mat och dryck, en fyra mil lång strand, en unik byagemenskap, storstadspulsen i Malmö och Köpehamn tätt inpå kontra lugnet på landet med gårdsbutiker och ett vackert landskap.
Något som Maarja Edman gärna poängterar är att det är viktigt att lyfta fram det som är specifikt för destinationen och inte fastna i liknelser.
– Vi behöver inte prata i termer som Sveriges Toscana, vi är unika som vi är med vårt egna utbud, vår natur och vår historia.
Arbetet med ”Spela roll” kommer att fortgå och utvecklas och man öppnar upp för fler samarbetspartner.
– Vi kommer att hålla det här vid liv, framför allt med våra partners i näringslivet, det är ju de som ser affärsmöjligheterna.