Annons

Hälsobaren expanderar – öppnar sin fjärde restaurang

zoom Patrik Ström äger Hälsobaren tillsammans med sambon Rebecca Andersson.
Patrik Ström äger Hälsobaren tillsammans med sambon Rebecca Andersson.
NYHETER. I maj öppnar Hälsobaren sin fjärde restaurang i norra Sverige. Om det inte vore för pandemin skulle de funnits på ännu fler ställen, enligt vd Patrik Ström.
Annons

För sex år sedan öppnade Patrik Ström och Rebecca Andersson restaurangen Hälsobaren i Örnsköldsvik och sedan dess har de expanderat till både Umeå och Skellefteå. I maj öppnar de även i Östersund.

– Vi har länge haft Östersund i åtanke och fått förfrågningar från lokalbor. Det är ett kvitto på att vi behövs här, säger Patrik Ström.

Hur skiljer sig ert koncept mot övriga utbudet i Östersund?

– Det finns ett ganska bra restaurangutbud i Östersund och en bra rörelse kring Stortorget där vi kommer att husera. Men vårt koncept med nyttig snabbmat såsom sallader, pokébowls och wraps är vi bäst på. Det ska gå snabbt och smidigt att få även nyttig mat. Att vi inte är menystyrda utan flexibla och plockar ihop exakt det kunden vill ha gör oss ganska unika.

Etableringen i Östersund innebär att fem medarbetare kommer att anställas.

Saknades nyttig snabbmat i norr

Patrik Ström berättar att idén att skapa Hälsobaren föddes när han och sambon Rebecca Andersson flyttade hem till Örnsköldsvik efter att ha bott i södra Sverige i flera år.

– Vi kom hem och upptäckte att det som faller oss i smaken saknades här och i flera andra städer i norra Sverige. Så vi kände att det fanns ett bra tillfälle att göra nåt bra för stan – och övriga norra Sverige – genom att öppna Hälsobaren.

Ni har expanderat ganska kraftigt de senaste åren. Några utmaningar längs vägen?

– Allt gick som planerat tills pandemin kom. Vår plan från början var att finnas på fem ställen inom sex år. Och nu efter sex år finns vi på fyra ställen. Pandemin bromsade allting lite grann, men vi siktar fortfarande på ett femte ställe.

Lanserat egen app

Patrik Ström berättar att take away har ökat markant under de senaste åren och de därför har designat en egen app för att underlätta kundernas beställning av mat.

– Den gick live för tre månader sedan, så den är fortfarande ny. Men fler och fler använder den. Den passar vårt koncept med snabb och nyttig mat bra. Med appen är det bara att hämta upp maten eftersom det är betalat och klart i appen, säger han.