Almedalsveckan har sedan över 50 år tillbaka en unik position som mötesplats för samhällsfrågor. Varje år lockas politiska företrädare, media och aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor till Gotland för några fullmatade dagar. Förra året medverkade cirka 32 000 personer och nästan lika många följde evenemanget via digitala plattformen Almedalsveckan Play.
En konkurrenskraftig besöksnäring
I år inleds den fyra dagar långa Almedalsveckan under tisdagen och Visita, som alltid är en aktiv aktör, erbjuder flera programpunkter. På onsdagen väntar till exempel ett seminarium på temat ”En konkurrenskraftig besöksnäring – hur framtidssäkrar vi fortsatt tillväxt i näringen i en orolig omvärld?” På plats finns Fredrik Reinfeldt (ordförande i Visita), Annika Winsth (chefsekonom Nordea), Petter Stordalen (ägare Strawberry) och Sara Modig (statssekreterare med ansvar för näringslivsfrågor).
Stjärnkockar och politiker
På samma adress, Hamngatan 3, välkomnas dagen därpå lyssnare till en duell mellan politiker från olika partier som tillsammans med stjärnkockarna Fredrik Eriksson och Tommy Myllymäki lagar mat och diskuterar hur besöksnäringen kan växa ännu mer. Under rubriken ”Både kullager och pariserhjul får Sverige att snurra!” konstateras att både stålverk och silverbestick gör landet rikt.
Några timmar senare gör Visita gemensam sak med Transportföretagen och bjuder in till ett samtal kring det omfattande rekryteringsbehov som både transportsektorn och besöksnäringen lider av. Platsen är S:t Drottens kyrkoruin och bland de medverkande märks bland andra Visitas vd Jonas Siljhammar och transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
Ta del av hela programmet här.