Annons

Har du koll på dessa trendord inom besöksnäringen?

zoom FOTO: Unsplash
FOTO: Unsplash
NYHETER. Coolcation, sober-curious och set-jetting - vilka begrepp och ord inom besöksnäringen har du koll på? Besöksliv listar några av de nya trenderna inom branschen att ha koll på.
Annons

Besöksnäringen är i ständig utveckling, påverkad av globala trender, förändrade konsumentbeteenden och politiska beslut. Här sammanfattar vi några intressanta trender och nyckelbegrepp inom näringen just nu:

Coolcation – när turisterna vill svalka sig

2023 var det varmaste året som någonsin uppmätts och 2024 spås klå det rekordet. Det innebär att personer som tidigare sökt sig till länder i södra Europa för semester i större utsträckning förväntas välja svalare resmål. Coolcation är någonting som många gissar kommer att växa i takt med klimatförändringarna och som ger en konkurrensfördel för svenska destinationer.

Sober-curious – alkoholfria alternativ efterfrågas allt mer

Sober-curious är en kulturell rörelse som växer världen över och som innebär att man utforskar alkoholfria alternativ, fast utan absoluta förbud. Och allt fler barer erbjuder i dag ambitiösa menyer med mocktails, där mixologerna skapar cocktails utan alkohol. Millennials har tidigare drivit den alkoholfria trenden men allt fler är nyfikna på en alkoholfri livsstil.

Workation – perfekt för digitala nomader

Efter pandemin blev distansarbete verkligen fullt accepterat och fler resenärer söker sig till platser som kan erbjuda både semesterupplevelser och goda arbetsmöjligheter. Man vill vara uppkopplad och samtidigt nedkopplad och ha en så kallad workation: att arbeta på distans från en semesterort. Ett annat namn för denna typ av resande är bleisure: en kombination av affärsresa (business) och fritid (leisure).

Experience dining – när restaurangbesöket är mer än mat

Det svenska ordet för denna trend skulle kanske kunna vara restaurangupplevelser, där man inte enbart äter en måltid utan där hela restaurangbesöket är en upplevelse. Det kan börja i lokalen med speciella dofter, ljud, rök, belysning eller andra effekter. Eller unika serveringsmetoder, interaktivitet med gästerna eller edutainment, där gästen får lära sig något. Destinationsrestauranger spås också växa, liksom att restaurangen har en unik placering, tex under vatten eller i en trädtopp.

Kontaktlösa matupplevelser

Motsatsen till ovan matupplevelse är den där man knappt har någon kontakt med personalen. Man beställer och betalar via QR-kod och appar vid bordet, allt för att få ett så snabbt och effektivt besök som möjligt. De kontaktlösa betalningarna på restauranger har ökat sedan pandemin och mer digitalisering är att vänta.

Slow travel – när vi stannar längre

Har man tid att avvara är slow travel en växande trend där resenärer väljer att stanna längre på en plats för att verkligen fördjupa sig i den lokala kulturen och miljön. En del passar på att samtidigt ägna sig åt voluntourism – när man kombinerar volontärarbete med att turista.

Set-jetting – när vi reser till populärkulturella platser

Att resa till platser kända från film och TV blev poppis för ganska länge sen när många flög till Nya Zeeland för att uppleva miljöerna från “Sagan om Ringen”-filmerna. Men nu spås detta resande öka ännu mer. Tv-serien “Emily in Paris” har gjort att Paris numera erbjuder guidade visningar från serien, och “Sex & The City”-turerna i New York har fått en revival efter uppföljningsserien “Just Like That”. Frågan är om Sverige kan locka turister med set-jetting?