Den slutliga antagningen till gymnasieutbildningar i Sverige talar ett tydligt språk: Allt fler unga lockas av att jobba inom hotell och turism. Besöksliv kunde redan 2023 berätta om ett ökat söktryck till hotell- och turismprogrammet och det är en trend som håller i sig, konstaterar Heinz Glöckler, projektledare hos Visita.
– Sedan tre år tillbaka har vi sett den här utvecklingen och det har alltid varit de certifierade som dragit det stora lasset. De har utvecklat sina processer med hotellbranschen som hjälper skolorna att marknadsföra den palett av jobb som finns inom hotell.
Han tror också att många unga attraheras av att dagens hotell är så mycket mer än bara ett rum för natten.
– Efter pandemin har hotellen blivit mer av en destination och det finns en mångfald i form av konferens, spa och så vidare och hotellen är bra på att synliggöra det. Det är också unikt att det är så många som har det som sitt förstahandsval. Det finns en stark känsla av att detta verkligen är någonting man vill och att det inte alls handlar om att man inte kommer in på något annat. Det här gäller inte bara i storstäderna utan i hela landet, från norr till söder, säger han.
Fler certifierade utbildningar
Även restaurang- och livsmedelsprogrammet, inklusive bageri, ökar med omkring 10 procent i år. Men det är hotell och turism som verkligen sticker ut. Förra året var ökningen 47 procent och i år landar den på 30 procent. Och fler certifierade utbildningar är att vänta.
– I veckan väntas beslut om ytterligare 10 utbildningar i olika delar av landet. Intresset för certifieringsprocessen växer hela tiden, säger Heinz Glöckler.