När dörrarna öppnades till Scandic Södra Kajen i Värtahamnen i Stockholm den 10 juni i år var det ett helt nytt hotell som presenterades. Visserligen hade Scandic drivit hotell på platsen sedan tidigare men efter en totalrenovering och namnbyte handlade det nu om en helt ny upplevelse. Maria Wennerström berättar att de fick en bra start, givet att de öppnade lagom till hektiska sommarsemestern.
– Det är både spännande och utmanande att öppna ett hotell under högsäsong. Samtidigt löser sig mycket av sig själv och vi har haft en bra sommar då gästerna hittat hit och varit nöjda. Jag är supernöjd med öppningen och den första tiden. Det har varit intensivt men otroligt roligt, säger hon.
Vilka är gästerna som checkat in hos er?
– Det är verkligen en härlig blandning. Mycket är baserat på färjetrafiken till och från Finland och Tallinn, men vi ligger också strategiskt bra till med vår närhet till Djurgården och Gärdet med alla konserter och andra evenemang sommartid. Vi har haft ganska mycket utländska gäster också, många som är nyfikna och vill se vårt nya hotell.
Positiv känsla inför hösten
Scandic Södra Kajen har profilerat sig som ett äventyrligt och lekfullt hotell med bland annat aktivitetslounge för hela familjen. Men här finns också skybar och wellness på sjuttonde våningen. Till hösten är förhoppningen att turisterna fortsätter komma under helgerna medan affärsresenärerna tar plats under veckodagarna. Och det ser ljust ut.
– Vi har en positiv känsla inför hösten. Vi såg en beteendeförändring under pandemin, att gästerna vande sig vid att det alltid fanns tillgängliga rum och bokade sent, men så är det inte längre. Jag upplever att vi börjar gå tillbaka till framförhållningen vi hade förr. Samtidigt är vi proffs på att bemanna, det är så mycket förändring i vår bransch och man behöver hela tiden vara på tårna för att hänga med.
När Besöksliv pratade med dig i januari sa du att du såg fram emot rekryteringen. Hur har det gått?
– Jättebra! Det blir väldigt många spännande möten i en sådan rekrytering och vi träffade många som var superintresserade av att jobba med oss. Vi har ett starkt varumärke och hotellbranschen är också en skola för ungdomar, det är många som får sitt första jobb hos oss och det är superhärligt att få klä på dem kunskap för att de ska klara vuxenlivet. Många kommer hit direkt efter skolan och jobbar sin första sommar hos oss. Det är så många man fått följa som gjort karriär inom besöksnäringen och fått en bra grund för sitt kommande arbetsliv.
Hur länge har du själv jobbat inom hotell?
– I hela mitt liv, i olika roller och 25–26 år på Scandic. Men jag blir fortfarande överraskad. Världen och människor förändras och man ställs ständigt inför nya utmaningar. Det är charmen med att jobba med människor och det är nog därför jag jobbat med det här hela mitt liv.