Annons

”Våra medarbetare skapar magin på hotellen”

zoom
NYHETER. Oavsett om man checkar in på Scandic i Berlin eller i Stockholm ska man känna igen sig. Det är målet för hotellkedjans nya HR-direktör i Sverige, Liza Axén, som flyttat hem från Singapore för drömjobbet.
Annons

Ett av Liza Axéns första jobb var som hotellreceptionist (nej, inte på ett Scandic-hotell). Som ung nyanställd fick hon också hoppa in i konferensen, och i frukosten. Och i baren.

– I baren var jag ärligt talat inget vidare. Gästerna fick säga åt mig hur jag skulle blanda olika drinkar och så försökte jag så gott det gick, säger hon med ett skratt.

Hon har nära till skrattet. Säkert en bidragande anledning till att hon tycker om besöksnäringen, där det mänskliga mötet är så viktigt. Hon har precis klivit på sitt nya jobb som HR-direktör för Scandic Sverige, en enhet med 15  anställda som stöttar de 3500 fast anställda  medarbetarna i Scandic Sverige. Tills nyligen bodde hon med familjen i Singapore där hon jobbade inom ISS Facility Services.

Varför var det just Scandic som lockade hem dig?

– Dels gillar jag branschen, jag vill jobba med service. Dels har jag alltid beundrat Scandic för hur de jobbar med HR-frågor. Några i mitt nätverk har gått till, eller har tidigare jobbat på, Scandic och de har alltid talat varmt om sin arbetsgivare och kulturen på Scandic. Bara att många stannar kvar väldigt länge och utvecklas inom koncernen är en stark kvalitetsindikator tycker jag. När jag träffade Peter Jangbratt som är landschef i Sverige symboliserade han allt det här, så då kändes valet självklart.

Vilka är Scandics utmaningar vad gäller personal just nu?

– Alla vet ju att besöksnäringen gått igenom några tuffa år under pandemin. Nu är det där bakom oss och vi kan blicka framåt igen med fullt fokus. För vi är ingenting utan våra medarbetare, det är de som skapar magin på hotellen varje dag.

Har du fått någon bild av hur attraktiv branschen är bland unga människor idag?

– Hotellbranschen är fortsatt en fin möjlighet att få sitt första jobb, exempelvis för människor som är nya i Sverige eller för unga som söker sitt första riktiga jobb. Det jobbar vi på Scandic aktivt med; att hjälpa människor in på arbetsmarknaden. Vi översätter utbildningar till olika språk och vi har utbildningar i servering för unga människor, för man ska inte ta det för självklart att alla ungdomar har vana av att äta på restauranger. Sedan ser vi att vi har ett attraktivt arbetsgivarvarumärke, vilket bland annat märks på att det är många som stannar länge inom Scandic. Vi har bra talangprogram som vi är oerhört stolta över och det finns många karriärvägar för ambitiösa människor som vill växa.

Vad hoppas du bidra med i din roll, både på kort och lång sikt?

– Jag håller på och lägger det pusslet nu. Men jag kommer ju från ett storbolag, ISS, med 350 000 medarbetare globalt. Så tror jag kan bidra med erfarenheter från den världen för att skapa processer och strukturer som gör att vi kan ta helhetsgrepp. En annan del är att titta på hur vi kan jobba för att skapa en mer enhetlig upplevelse för våra gäster, oavsett om man checkar in i Berlin eller i Stockholm.

Till sist, vilket är ditt favorithotell i världen? Du får inte säga Scandic.

– Inte Scandic?! Okej, okej… Jag har varit på ett fantastiskt hotell i Malaysia, på ön Tengah där de spelade in den första säsongen av “Expedition: Robinson”. Det är en ekologisk resort som heter BatuBatu och hade ungefär 20 bungalows på stranden. Allt känns väldigt avskärmat på ett bra sätt, naturnära och med ett fint hållbarhetstänk. Jag trodde att jag hade kommit till paradiset.