Den 18 september invigde Holy Greens sin senaste restaurang, den här gången på Stockholm centralstation alldeles intill Arlanda Express. David Egonson, Holy Greens grundare och konceptansvarig, säger att etableringen är en milstolpe.
– Den här etableringen är spännande på så många sätt. Det är vårt första riktiga trafikläge, vilket vi länge varit intresserade av men inte fått till förrän nu. Det ger oss möjlighet att sprida vårt varumärke till hela Sverige och även utanför landets gränser från en och samma plats.
Hur skiljer sig den här etableringen från era övriga restauranger?
– Vi jobbar alltid med att vara så effektiva som möjligt, men här kanske vi måste vara ännu mer effektiva för att möta resenärerna på deras premisser. Vissa har kanske tid att titta och välja, medan andra behöver snabbare service. Vi har bland annat investerat i fler snabbkassor och tittar på möjligheten att erbjuda en del färdigpackade sallader.
– Vi behöver också få förståelse för flödet för att kunna anpassa vår schemaläggning och planering. På våra andra restauranger har vi en betydande del av försäljningen vid lunchtid. Här kommer resenärer på andra tider. Fredagar och söndagar har vi lägst belastning på våra övriga restauranger, men då är det som flest resenärer på centralstationen. Kundflödesmässigt är allt lite upp-och-nervänt, vilket är superspännande.
Holy Greens har gjort en snabb resa sedan den första restaurangen öppnade i Helsingborg för snart 11 år sedan. Vilka är de största lärdomarna?
– Även om det har gått snabbt är den största lärdomen tålamod. Vi vet hur bra mat vi gör, hur hög kvalitet vi har på våra råvaror och hur få genvägar vi tar och vi vill att alla ska förstå det lite snabbare. Men med tålamod och hög kvalitet varje dag så vinner vi över en person i taget.
Holy Greens stack ut under pandemin och vågade expandera. Var det rätt beslut?
– Vi expanderade inte så mycket som vi hade tänkt innan pandemin slog till, men under covid dök det upp lediga lokaler i mellanstora städer som vanligtvis inte är så lätta att få tag på, så vi valde att satsa. Jag är jätteglad över de restauranger vi öppnade under den tiden, även om det var tufft att få igång dem. Det var helt rätt beslut och gjorde att vi kunde hålla vår organisation intakt.
Hur ser tillväxtplanerna ut framåt?
– Nu har vi kommit in i ett nytt normalläge efter covid och är fortsatt expansiva. Vi vill etablera fler restauranger, framför allt i Göteborg och Stockholm, men även i övriga Sverige. Vår förhoppning är att gå utomlands i slutet av 2025. Vi håller nu på att titta på var det finns störst potential och undersöker ett land i taget.
Vilka utmaningar ser du framöver?
– Det finns alltid en massa utmaningar. Den största är att behålla den höga lägstanivån som vi strävar efter. Vi är snart 300 anställda och det är en utmaning att hålla alla inspirerade. Vi jobbar mycket med att sprida kunskap och kultur, bland annat genom Holy Academy, som ger alla nyanställda förståelse för vår historia och vision, och genom att ge våra restaurangchefer verktyg för att behålla ett bra och glatt team.