I februari väntar nya möten genom Visitas Mentorsnätverk, det ettåriga mentorsprogrammet som tidigare gick under namnet Kulnet och som nu genomförs för 25:e gången. Mats Rofors, delägare i Lindvallen restauranger AB, har under 2024 haft kontinuerliga träffar med sin adept Lisa Eriksson, hotellchef på Vildmarkshotellet.
– Det har varit ett jättebra år som inleddes med en två dagars introduktion där det sattes upp mål och delmål. Visita gör det otroligt bra genom att verkligen undersöka vad adepten vill jobba med, så att man verkligen har någonting att arbeta med under programmets gång, säger Mats, som arbetat inom besöksnäringen i hela sitt liv och bland annat har lång erfarenhet inom Parks & Resorts.
Det här var tredje gången du ingick i mentorsnätverket, hur kom det sig att du ville vara med igen?
– Jag tycker det är roligt och det ger verkligen mig någonting i utbyte. Det är ett sätt för mig att ge tillbaka till en bransch som gett mig så mycket i min egen utveckling och sedan är man aldrig för gammal för att lära sig. Att jobba med unga människor gör att man själv utvecklas och håller sig ajour. Jag tycker egentligen att alla skulle ha en mentor, en neutral person som inte sitter i den egna organisationen och som du kan få feedback från. En del saker kan du av olika skäl kanske inte ta med din chef, säger han och lyfter nätverkandet som en positiv effekt.
– Nätverket utökas även för mig och det har vi nytta av på olika sätt. Du kanske sitter i en rekryteringsfråga och då finns det ytterligare ett nätverk att vända sig till.
”Som att ha en PT”
Lisa Erikssons mål var bland annat att undersöka hur hon som ledare kan förmedla entusiasm, hålla ett gott värdskap, ge bättre feedback samt öka gästnöjdheten genom utveckling av sitt ledarskap. Enligt Mats Rofors har hon varit jättebra (“fem stjärnor!”) på att uppfylla delmålen som de gemensamt satt upp vid varje träff. Och själv beskriver hon året som otroligt lärorikt.
– Det har varit lite som att ha en PT på gymmet, någon som gör att man verkligen går dit och som höjer motivationen. Det är en bra sak, att det finns någon som alltid följer upp det vi sagt att vi ska göra. Mats har tagit noggranna anteckningar hela tiden.
Hon tycker även att det är en stor fördel att programmet pågår under så lång tid.
– Ibland går man en kurs i två dagar och det är ett svårt sätt att lära sig, oftast blir det lite för mycket information på kort tid. Här fick jag jobba med saker över en längre tid.
Får vänner för livet
Att de geografiskt befinner sig långt ifrån varandra ser hon inte som något problem alls. Tvärtom. Teams har fungerat jättebra och har gjort att de kunnat ses på skärm regelbundet, ibland lite kortare avstämningar och andra gånger längre samtal, utan att det tidsmässigt krockar med annat.
– Jag hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig utan gick in med öppet sinne. Men det var väldigt lätt att prata från första stund. Konkret har han visat mig en superbra modell som han alltid körde på sina säsongsarbetare och som vi nu använt i alla mina team. Det handlar om att de ska veta vad de kan förvänta sig av en kollega och har varit superbra för oss.
Kommer ni ha kontakt med varandra även nu när året avslutas?
– Det hoppas jag! Jag kommer definitivt söka upp honom när jag befinner mig i Sälen där jag är några gånger per år, säger Lisa och får medhåll av Mats.
– Ja, det tror jag verkligen, jag har till exempel fortfarande kontakt med min förra adept. Man får vänner för livet, säger han.
Vill du vara en del av Visitas Mentorsnätverk för framtidens ledare i besöksnäringen? Sista ansökningsdag är 31 december. Läs mer och anmäl dig här!