Slottsträdgården Ulriksdal, norr on Stockholm, har drivits av familjen Rappne sedan 1953. Verksamheten är idag Solnas tredje största besöksmål med cirka 600 000 besökare varje år. Besöksliv fick ett samtal med Bosse Rappne, vd för företaget som är uppväxt bland växthusen i Ulriksdal.
Var det en självklarhet för dig att ta över 1985?
– Nej, egentligen inte. Jag utbildade mig till snickare, men det är som att det sitter i generna. När jag var 22 ungefär kom det här kliet att få jobba med trädgård. Jag är född på Ulriksdal och mina små fotspår finns i betongen, det är väl därför det är så starkt för mig.
Har det alltid varit en dans på rosor?
– Verkligen inte, det var tufft de första 25 åren. Från början var det ett rent odlingsföretag. Det var först när jag förstod att jag faktiskt jobbar i upplevelseindustrin som det vände – jag insåg att trädgård och mat är mina verktyg!
Slottsträdgården Ulriksdal är idag en bred verksamhet med friland, växthus, handelsträdgård, trädgårdscafé, konferenser och event. Vilket är ert största ben skulle du säga?
– Det är helheten och bredden. När något gått för bra har jag medvetet bromsat lite för att allt ska hålla en hög nivå. Alla delar är lika viktiga för upplevelsen och för mig har det varit jätteviktigt att få med mig hela fartyget.
Att behålla anställda året runt är något som är viktigt för dig. Varför, och hur gör du för att skapa lönsamhet i verksamheten?
– Trädgård bygger mycket på erfarenhet och med ett fåtal anställda blir rådgivningen sämre. Där kan vi sticka ut till skillnad från dagligvaruhandeln och de stora kedjorna. Kvaliteten sitter mycket i medarbetarna, så det gäller att ge dem plats att utvecklas och skapa en atmosfär som får alla att må bra. Det kan vara tufft att få det lönsamt året runt, men vi försöker jobba med säsongsutjämnare, tänka smart, planera och att inte ha så stora toppar under högsäsong.
Du var trädgårdsmästare i programmet Äntligen hemma i många år. Hur har det påverkat dig och verksamheten tror du?
– Privat är jag ganska blyg, så att jag blev en känd person och fick medievana har haft stor betydelse för mig. Mina erfarenheter har jag kunnat dela med mina medarbetare så att vi idag är framgångsrika på sociala medier.
Står du ofta med fingrarna i jorden nu för tiden?
– Nej, inte lika mycket. Jag jobbar mycket på den tekniska sidan nu där vi exempelvis bygger inredning till butiken som görs om sju gånger per år. Sen jobbar jag alltid med att odla kulturen ”förändring”.
När känner du att det du gör är viktigt på riktigt?
– Vi vet att mycket i världen är på väg åt fel håll. Hjärtat i vårt företag handlar om att inspirera kring hållbar odling, natur och ärlig bra mat. Vi har cancerpatienter som kommer hit och tänker att de kan äta sig friska, det är fint och då känns det som att det vi gör är viktigt och att vi ligger i framkant.
Nästa år är det 40 år sedan du tog över Slottsträdgården Ulriksdal. Ska det firas på något sätt?
– Ja, det blir spännande. Vi vet inte hur ännu riktigt, men jag tog över första juli så då kommer vi att fira såklart!
Du kan även läsa intervjun i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.