Det var för fyra år sedan som kusinerna Lennart Ekberg och Fredrik Nilsson tog över camping- och stugverksamheten vid Mellbystrand i Halland. Efter långa karriärer i helt andra branscher var de båda sugna på att prova något annat och gärna jobba med något som kunde möjliggöra att resa bort under vintern.
– Ja, vi pratade på vår årliga släktträff om olika möjligheter att driva en verksamhet som ger förutsättningar att försvinna till värmen på vintern och jag nämnde att jag gärna skulle vilja göra något tillsammans med Lennart. Han driver ett företag inom fönsterputs och städ sedan 40 år tillbaka och har stor erfarenhet av företagande och har alltid vart en förebild för mig. Så vi började titta lite på vad vi kunde göra, minns Fredrik Nilsson.
Hade någon av er tidigare erfarenhet från besöksnäringen?
– Nej, inte som företagare, men jag har campat i alla år och Lennart gillar att resa. Jag har vid sidan om arbetet på Volvo Cars haft en mindre husvagnsuthyrning och även extraknäckt som bröllopsfotograf. Tillsammans med våra egna reseupplevelser samt Lennarts långa företagserfarenhet var det spännande att bryta ny mark inom detta område.
Och sedan fastnade ni för campingen vid Mellbystrand, hur kändes det där i början?
– Första gången vi såg det var det tio minusgrader och snö men när vi kom ner till stranden kändes det ändå som sommar. Då visste vi att vi var på rätt plats. Det var i januari 2020 och, ja sen kom ju pandemin. Ju längre tiden gick desto svårare blev det att få till en finansiering, men vi tog fram bra lösningar med hjälp av Magnus på Markekonomerna och fick en fin kontakt med en lokal bank, så vi fick till en bra start till slut. Vi tog över dagen innan midsommar och stod där med ett blankt papper i handen. Det var ett år där som vi liksom fick ta det som fanns, men vi hade faktiskt ett jättebra år.
Hur var reaktionerna på er lokalt?
– Vi blev snabbt välkomnade, man kom med blommor och sa hej. Vi gjorde också snabbt ett namnbyte som blev lite symboliskt. Vi ville heta Mellbystrands Camping för att vi vill jobba med att sätta själva orten på kartan, alla runt omkring oss är lika viktiga för att skapa en destination. Ett bra samarbete med restaurangerna och näringslivet runtomkring är viktigt för att skapa det bästa för gästen.
Mellbystrand är en fin destination i sig, 12 kilometer sandstrand och ett känt strandhotell.
– Ja, men för mig var det en lite okänd plats. Men relativt omgående började vår tanke och vision med Mellbystrands Camping att utformas. Själva platsen har en rik historia av att vara en populär sommardestination, inte minst på 60- och 70-talet då kändisar flockades här.
Och hur har det gått för er sedan den där vinterdagen på stranden för fyra år sedan?
– Jag måste säga över förväntan. Vi har ökat antalet gästnätter rejält och snart dubblat omsättningen sedan vi tog över. Vi driver också numera restaurangen och butiken i egen regi. Vi har haft tur att kunna behålla mycket av personalen genom åren, generellt har vi satsat mycket på ungdomar som sedan återkommit till oss från högstadieåldern till att de gått ut högskolan.
Hur viktig är personalen på Mellbystrands Camping?
– Lennart startade sin verksamhet med att cykla omkring med en hink och fönsterskrapa i handen och nu finns hans företag på sex orter med cirka 150 anställda. Det krävs ett bra sammansvetsat team för att det ska lyckas. Mina erfarenheter från Volvo Cars där jag jobbade tidigare är också att personalen är oerhört viktig. Personalen är a och o för att vi ska kunna leverera det bästa till våra gäster.
Och nu har ni expanderat och köpt Hallandsgården?
– Precis! Vi såg en chans att kunna erbjuda våra gäster ytterligare ett boendealternativ och då Hallandsgården ligger några hundra meter från oss såg vi det som ett perfekt alternativ. Hallandsgården började som annex till Strandhotellet (som aldrig varit hotell, utan en restaurang) och har genom åren varit motell, vandrarhem och B&B, men är ett fint litet charmigt hotell som möjliggör för oss att utöka gästupplevelsen.
Så då blev det dags att investera?
– Lite tidigare än vad vi planerat, det har gått några turer men vi fick till detta i förra veckan. Förvärvet markerar en ny och spännande fas för oss. Nu väntar en period att bolla idéer och tankar på hur vi kan utveckla framöver.
Så här i backspegeln, blev det som du trodde när du satt med Lennart och planerade på släktträffen?
– Det blev nog bättre egentligen. Och med denna satsning kan vi utveckla vårt koncept än mer. Men allt har varit roligare än vad jag trodde att det skulle vara, kanske jobbar jag lite mer än vad jag tänkt just nu, men vi siktar ju på att bli fler i organisationen. Så det löser sig på sikt tänker jag. Det finns inga gränser på vad vi kan göra och när man får vara fri att skapa kan det bli något riktigt bra.