Annons

Lyckad mustaschkamp på Clarion i Östersund

zoom Vinnaren intervjuas + Daniel Jonsson som var konferencier under kvällen Mia Jonsson
Vinnaren intervjuas + Daniel Jonsson som var konferencier under kvällen Mia Jonsson
NYHETER. 30 mustascher fajtades om vinsten när Clarion Hotel Grand i Östersund bjöd in till Mustaschkampen 2024. ”Vi fick ett otroligt bra gensvar och känner att det här vill vi göra igen”, säger hotelldirektör Mia Jonsson.
Annons

November är den blå månaden, blå som en symbol för Prostatacancerförbundets årliga kampanj Mustaschkampen. En kampanj som varje år samlar in miljonbelopp som stöd till forskningen. Över hela landet sker insamlingar och initiativ av olika slag för att sätta fokus på frågan och dra in pengar. När Clarion Hotel Grand i Östersund förlorade en kollega i cancer i juni väcktes idén att skapa ett eget evenemang på hotellet.

– Det var otroligt sorgligt. Förlusten gjorde något med oss alla och vi kände att vi ville bidra på något sätt och hedra vår kollega, säger Mia Jonsson, hotelldirektör.

Restaurangchefen blev inspiration

Så vad gör man för att sätta lite ljus på den blå månaden, och samtidigt göra något bra? När Mia Jonsson funderade på detta råkade hon få syn på hotellets bar- och restaurangchef, Daniel Jonsson, som bär vad som kan klassas som en riktigt mäktig mustasch. Idén damp ner av sig själv.

– Det blev uppenbart. Klart att vi ska ha en egen mustaschkamp, en tävling i bästa mustaschen här på hotellet!

Sagt och gjort. Så blev det. Och Daniel Jonsson blev den perfekta konferencieren på evenemanget. Det hela ägde rum i hotellets lobby fredagen den 22 november. Med TV4-reportern Marcus Noterius som dragplåster och jurymedlem fick evenemanget lite extra uppmärksamhet – vilket resulterade i 30 tävlande.

En kväll med många lager

– Det blev en härlig fredagskväll, med högt i tak, dj och musik, mycket glädje, men också allvar förstås. En av de tävlande berättade själv på scenen om sin kamp mot cancern. Så man kan säga att det blev en kväll med många lager. En viktig kväll, säger Mia Jonsson.

Vinnaren fick en övernattning för två personer och för varje tävlande skänker hotellet 100 kronor till Mustaschkampen. Men det stannar inte där. Några dagar senare körde hotellet Tuesday Live med pop-up tattoo där den som ville kunde få en mustasch intatuerad (inte nödvändigtvis under näsan ska sägas). Sju personer nappade och för var och en skänkte hotellet ytterligare pengar till Mustaschkampen.

– Det här känns som ett bra sätt för oss att bidra, och jag hoppas och tror att vi har skapat en tradition. I den här världen vi lever i just nu behöver vi träffas och ha det lite lättsamt mitt i allt allvar, säger Mia Jonsson.