Annons

Hotel Bügelhof – Sveriges bästa skidhotell

zoom Delägarparet Strömmer.
Delägarparet Strömmer.
NYHETER. För sjätte året i rad har Hotel Bügelhof i Sälen hyllats av World Ski Awards. ”Slentrian nu? Nä, tvärtom!” kommenterar delägaren Kalle Strömmer.
Annons

Hotel Bügelhof är vana vid att stå på World Ski Awards prispall. Nu är det dags igen. Vi tog en pratstund med Kalle Strömmer, delägaren i den populära Sälendestinationen.

Grattis till vinsten! Börjar det bli slentrian nu?

–Tvärtom! En vinst håller dig triggad och igång och driven att inte sluta att utvecklas.

Okej, det kanske rent av blir en obehagligare väntan på besked varje år?

–Ja, man väntar och är spänd!

Och nu har ni vunnit denna kategori i Sverige sedan 2019. Vad var det som hände då egentligen?

–Jag vet inte! Jag har försökt forska i det, och försökt ta reda på hur själva arbetet bakom går till. Första året trodde jag att det var något fuffens och ringde vänner för att höra om de kände till det. Och de lugnade mig. Och sen fick vi åka och äta galamiddag och ta emot pris i Österrike. 44 olika nationer var där.

Och så har det fortsatt?

–Ja! Jag har frågat om de åker runt och tjuvkikar, men de ler bara och vill inte svara. Men jag har förstått att de tar hänsyn till kommentarer i sociala medier.

Så agerar ni på något sätt? Modererar ni era sociala medier?

–Det vi gör är att vi försöker få våra vänner och gäster att rösta. Annars är det inte mycket man kan göra.

Det kanske är skönt?

–Ja, absolut! Och det triggar en att man måste ha stället i ordning.

Vad betyder denna typ av utmärkelse för er verksamhet?

–Dels är det oerhört viktigt för oss internt, för att känna stoltheten. Och sedan är det framför allt en kvalitetsstämpel gentemot internationella gäster. De vill inte bo i någon stuga. De vill bo på hotell och de vill äta på restaurang. Och vi är fyrstjärniga – det tittar våra gäster på. Plus ski in ski out – och utmärkelser. Vi har 53 procent utländska transaktioner. Många är danskar, men även engelsmän och holländare.

Hur vet du vad som är viktigt för era internationella gäster?

–Jag är med på våra frukostar och plockar tallrikar. Då frågar jag alla gäster hur de har hittat till oss. De flesta utländska har sökt på ”ski in ski out” och stjärnmärkning. Svenska gäster går ofta på vad de får för pengarna. Många av våra gäster är stamgäster.

Ni började själva som anställda för snart 30 år sedan, innan ni tog över driften. Vad hade ni för målsättning då?

–Då för 30 år sedan var det bara high chaparall! 2004 kom det en ny fastighetsägare som lovade oss guld och gröna skogar – och har hållit det! Vi gör något nytt varje år!

Vilken är den senaste investeringen?

–Vi har just färdigställt en ny våning för att få fler rum, tio stora suiter. Många betalar för större rum och lite lyx. De dyraste rummen går först.

Varför det?

–De vet att de får det lilla extra. Det kan vara allt från hjälp med väskor till att vi har skrapat deras bilrutor när de ska åka hem. Det kanske ligger en tidning och väntar när de kommer hem från en dag i backen.

Och vad har ni för nya planer nu?

–Nu ska vi bygga ut kök och restaurang och bygga 35 rum till. Stora rum. Men själv åker jag och min fru gärna ut till husvagnen när vi är lediga, säger Kalle Strömmer på Hotel Bügelhof. 

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...