Annons

”När våra medarbetare är nöjda blir kunderna nöjda”

zoom Michael Bech-Jansen
Michael Bech-Jansen
KARRIÄR. Michael Bech-Jansen är ny vd på Compass Group i Sverige. Med fokus på medarbetarnas engagemang och kundernas behov ser han fram emot att utveckla företagets erbjudanden.
Annons

Du har precis tillträtt som vd för Compass Group i Sverige, hur har starten varit?

– Den har varit helt fantastisk! Jag har träffat alla kollegor på huvudkontoret och även hunnit besöka några av våra kunder och personalen på plats. Compass Group har medarbetare som vill och kan och har ett högt engagemang.

Du kommer från en roll som vd för Selecta i Norden och Sverige. Vad var det som lockade med jobbet på Compass Group?

– Jag tycker det är otroligt spännande att få vara med och underlätta det där ögonblicket på dagen när man tar en paus och äter en måltid eller tar en fika. Den stunden är ju en jätteviktig del av vardagen, oavsett om man befinner sig i en matsal på ett företag eller på ett sjukhuskafé. Med rätt mat, rätt atmosfär och rätt miljö kan det bli ren magi. Compass Group skapar de här ögonblicken redan i dag och jag vill att vi ska göra det på ännu fler ställen framöver.

Vad tar du med dig in i den här rollen från dina tidigare jobb?

– Det viktigaste är nog min långa erfarenhet av att jobba i olika länder och att leda i en mångkulturell miljö. Compass Group har många medarbetare från olika kulturer. För att kunna skapa engagemang är det viktigt att förstå hur andra tänker och respektera att personer har olika bakgrund. “One size fits all” funkar inte i en modern värld.

Förutom mångkulturellt ledarskap, vilka är dina andra styrkor?

– Jag är bra på att återuppfinna mig själv. Det betyder att när jag går in i en ny tjänst så gör jag det i en ny version, jag fastnar inte i det gamla. Jag gillar också att lära mig nya saker och är väldigt nyfiken. En annan styrka är att jag är bra på att lyssna och förstå människors olika behov. Som person är jag väldigt glad och positiv, förhoppningsvis smittar det av sig och skapar engagemang.

Hur vill du utveckla Compass Groups erbjudanden?

– Vi är redan i dag fantastiskt bra på mat, men vi kan bli ännu bättre på andra tjänster. Ett exempel är foodtech, det vill säga obemannade mat- och dryckeslösningar. Det kan handla om att sälja vår egen mat – till exempel wraps, sallader och matlådor – men även snacks, dricka och kaffe. Foodtech är redan en del av vårt erbjudande, men det är något vi kan utveckla mycket mer. Compass Group erbjuder även andra tjänster som städ och reception. Det är i dag en liten del av vår affär, men även där ser jag att vi skulle kunna göra mer – inte minst på de företag där vi redan har restaurang eller kafé.

Vilka andra möjligheter och utmaningar ser du?

– Det är tuffa tider för många och då är det extra viktigt att lyssna på kundernas behov och hitta lösningar som passar just dem. Det kan till exempel handla om företag som vill attrahera medarbetarna tillbaka till kontoret om många fortfarande jobbar hemma. Då kan bra kaffe och fikalösningar hjälpa till med det. Det kan också handla om att man vill dra ner på sina kostnader för personalmatsalen. Även där går det att hitta lösningar som gör att man fortfarande kan erbjuda bra mat utan att ha personal på plats. Trots att det är lågkonjunktur har Compass Group lyckats ställa om tillsammans med kunderna. Vi erbjuder bra mat och har bra medarbetare. Jag vill inte låta för kaxig, men jag ser egentligen ingenting som kan stoppa oss.

Vad ser du fram emot mest just nu?

– Att få träffa och lära känna medarbetarna. Min prioritet är att skapa ett fantastiskt medarbetarengagemang som sedan smittar av sig på kunderna. I första hand handlar det om att lyssna och förstå behoven. När våra medarbetare är nöjda blir kunderna nöjda – och då har vi lyckats.

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...